Kosmos na wyciągnięcie ręki. Sprawdź aplikacje astronomiczne na Twój telefon!

Kosmos na wyciągnięcie ręki. Sprawdź aplikacje astronomiczne na Twój telefon!

Kosmos na wyciągnięcie ręki. Sprawdź aplikacje astronomiczne na Twój telefon!
Źródło zdjęć: © Materiały prasow
09.08.2019 16:13

Lipiec 2019 roku stał pod znakiem rocznicy misji Apollo 11 – dokładnie 50 lat temu Neil Armstrong i Buzz Aldrin zrobili pierwsze kroki po powierzchni srebrnego globu, podczas gdy miliony z całego świata obserwowały ich dokonania w telewizji. Dzisiejsza technologia sprawia, że kosmos jest nam bliższy niż kiedykolwiek i nie musimy poznawać go wyłącznie za pomocą niewyraźnych, czarno-białych nagrań. Tu z pomocą przychodzą aplikacje astronomiczne!

Podbój kosmosu od zawsze rozpalał wyobraźnię, a doniosłe wydarzenia na tym polu zawsze zachęcają ludzi, by uważniej spoglądać w niebo. W przypadku jubileuszu Apollo 11 fantastycznym posunięciem ze strony NASA było stworzenie strony apolloinrealtime.org, na której można śledzić cały przebieg misji, tak jakby odbywał się w czasie rzeczywistym. Daje to chociaż ułamek emocji, jaki towarzyszył obserwatorom 50 lat temu.

Jednak nie tylko odległe wydarzenia skłaniają nas do myślenia o odległych planetach. Niedawne wystrzelenie w kosmos samochodu Tesla Roadster przez SpaceX również spotkało się z ogromnym zainteresowaniem. Na stronie whereisroadster.com możesz na bieżąco obserwować położenie Stairmana i jego gwiezdnego auta.

Kosmos od zawsze intryguje, zachwyca i inspiruje. Obecnie wszyscy mamy w kieszeni urządzenia o wyższych parametrach niż komputery, które wysłały załogę Apollo 11 na księżyc. Współczesne telefony, takie jak iPhone X, to potężne maszyny zdolne obsłużyć najbardziej złożone aplikacje. Wykorzystajmy nasze smartfony, by odkrywać tajemnice otaczającego nas wszechświata.

Twój telefon nie domaga? Chcesz korzystać z najnowocześniejszych aplikacji, ale nie starcza pamięci? Wraz z eMAG znajdziesz najciekawsze oferty na iPhone’a X i inne telefony Apple.

Mapa nieba na telefon

Rozmaite mapy astronomiczne to podstawowe narzędzia dla wszystkich początkujących pasjonatów kosmosu. Te nowoczesne aplikacje sprawią, że nocne niebo przestanie być dla Ciebie tylko zbiorem błyszczących punktów. Apki, takie jak Star Walk 2, podadzą Ci pozycje konkretnych gwiazd i konstelacji, a także dostarczą złożone informacje na temat odległych obiektów, jak mgławice czy całe galaktyki. Identyfikacja ciał niebieskich nie stanowi najmniejszego problemu. Ciekawą opcją wyróżnia się aplikacja SkySafari –jest w stanie przeprowadzić złożoną symulację położenia gwiazd. Możesz zobaczyć, jak wyglądało niebo nad głową np. tysiąc lat temu albo jak będzie wyglądało w roku 2200.

Fantastycznym rozwiązaniem są mapy, które dostarczają informacje za pomocą aparatu w smartfonie – jedną z nich jest Stellarium Mobile Sky Map. Wystarczy skierować telefon w stronę widocznego gołym okiem ciała niebieskiego, a aplikacja określi, na co właśnie patrzysz. Pamiętaj tylko, by testować te możliwości w dobrych warunkach.

Podobne opcje oferuje użytkownikom systemu iOS Night Sky – jedna z najpopularniejszych aplikacji astronomicznych w App Store. Apka bardziej przypomina grę AR (Augmented Reality) niż typowy program edukacyjny. Night Sky może identyfikować satelity, planety i gwiazdy, a nawet łączyć je w konstelacje. Dodatkowo wyświetla złożone modele 3D, które badasz w ramach rozszerzonej rzeczywistości. Obecna wersja Night Sky pozwala identyfikować ciała niebieskie nawet za pośrednictwem zegarka Apple Watch!

Smartfonowe mapy nieba zachwycają swoją złożonością. To małe planetaria, które zawsze masz w kieszeni. Warto testować różne apki, by znaleźć tą, która daje Ci najwięcej przyjemności. Nowoczesne telefony, jak iPhone X, spokojnie dadzą im radę.

© materiały

Astronomia w telefonie

Google Play i App Store dostarczają również aplikacje poświęcone konkretnym ciałom niebieskim. Pozostając w temacie misji Apollo 11, warto sprawdzić Lunescope: Moon Viewer. Aplikacja posłuży jako trójwymiarowa, interaktywna mapa srebrnego globu. Chcesz sprawdzić, jak nazywają się kratery naszej satelity? Żaden problem! Do tego Lunescope poda Ci informacje odnośnie poszczególnych faz księżyca. Aplikacja pozwala także na przeprowadzanie symulacji i obserwację zaćmienia.

Lunescope: Moon Viewer jest dostępny tylko na systemie Android, ale nie martwcie się. Właściciele telefonów z linii iPhone mogą skorzystać z podobnych aplikacji, jak choćby Moon Atlas. To wyjątkowo złożona mapa, która pozwala na dogłębne eksplorowanie naszej satelity. Popularną pozycją związaną z księżycem jest także Deluxe Moon, chociaż większość jej funkcji jest skierowana raczej do astrologów niż astronomów.

Aplikacje Solar System Scope i Solar Walk 2 dostarczą Ci bogatej wiedzy na temat całego Układu Słonecznego. Od teraz najbliższe nam planety nie będą miały przed żadnych tajemnic – apki prezentują istotne informacje w prosty, czytelny i przyciągający uwagę sposób. Solar System Scope pozwala obserwować niebo widziane z różnych miejsc na Ziemi oraz przeprowadzać symulacje zmiennego położenia ciał niebieskich. Space Walk 2 daje wgląd do wnętrza każdej planety oraz dostarcza wiedzę o satelitach i innych sztucznych obiektach znajdujących się w Układzie Słonecznym.

Satelity na niebie

Jedną z najwspanialszych rzeczy, jakie daje nam współczesna technologia, jest możliwość spojrzenia na naszą planetę z tej samej perspektywy, co prawdziwi astronauci. Aplikacja ISS HD Live to fenomenalna propozycja nie tylko dla zapalonych miłośników astronomii. Dzięki niej możesz obserwować Ziemię z kamer umiejscowionych na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Transmisja jest prowadzona na żywo, 24 godziny na dobę w jakości HD. Aplikacja podaje dokładne położenie stacji względem Ziemi oraz umożliwia dostęp do różnych filmów z NASA TV np. nagrań spacerów kosmicznych.

Inną ciekawą propozycją jest Satelite Tracker. To prosta aplikacja, która pozwala Ci zlokalizować satelity krążące na orbicie. To nie wszystko – dzięki niej szybko odnajdziesz inne obiekty np. Kosmiczny Teleskop Hubble’a i Międzynarodową Stację Kosmiczną.

© materiały

Dowiedz się więcej

Fani astronomii zdają sobie sprawę, że zawsze można zdobyć większą wiedzę dotyczącą kosmosu. Ostatnimi aplikacjami na naszej liście są programy stworzone z myślą zarówno o rozrywce, jak i o edukacji. Osobom chcącym poszerzać swoje horyzonty polecamy SkyWiki i NASA.

SkyWiki to gigantyczna encyklopedia astronomiczna w Twojej kieszeni. Znajdziesz tu wszystko, czego potrzebuje prawdziwy pasjonat astronomii – kalendarz wydarzeń astronomicznych, mapę nieba, newsy związane kosmosem, rozmaite fotografie i wizualizacje ciał niebieskich, a nawet kompas, który ułatwi Ci obserwację gwiazd. To prawdziwy pakiet wszystkiego, co niezbędne.

Aplikacja NASA stanowi must have dla każdej osoby choć odrobinkę zainteresowanej kosmosem. Apka przygotowana przez Międzynarodową Agencję Kosmiczną zapewni wiele godzin wciągającej i rozwijającej zabawy. Kilkanaście tysięcy (!) nagrań i zdjęć, bieżące newsy związane z działalnością Agencji oraz dostęp do nadawanej na żywo NASA TV mogą zająć Ci niejeden wieczór. Do tego w aplikacji znajdziesz m.in. modele 3D ciał niebieskich, mapy nieba, transmisje na żywo z eksperymentów przeprowadzanych na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i wiele, wiele więcej! Apka NASA to najlepszy sposób, by trzymać rękę na pulsie.

Bogata oferta aplikacji i ich różnorodność sprawiają, że poznawanie kosmosu jeszcze nigdy nie było tak proste i przyjemne. Twój iPhone X może w mgnieniu oka stać się fantastycznym narzędziem astronomicznym. Nawet jeżeli nie dokonasz za jego pomocą odkryć na miarę Kopernika, to na pewno pogłębisz swoją wiedzę i świetnie spędzisz wolny czas. Sekrety wszechświata czekają!

Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany