Koronawirus wpływa na ptaki? Naukowcy z USA: zaczęły śpiewać ciszej

Koronawirus wpływa na ptaki? Naukowcy z USA: zaczęły śpiewać ciszej

Koronawirus wpłynął na śpiew ptaków. Nowe badania
Źródło zdjęć: © YouTube
28.09.2020 10:27

Koronawirus i związany z nim lockdown spowodowały, że ptaki z okolic San Francisco zaczęły śpiewać znacznie ciszej. Wyniki badań amerykańskich naukowców zostały opublikowane na łamach czasopisma "Science".

Pandemia koronawirusa i związany z nią lockdown spowodowały, że ludzie na całym świecie w bardzo krótkim czasie musieli przyzwyczaić się do nowego trybu życia. Okazuje się, że obostrzenia wprowadzone przez władze w celu zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wpłynęły także na życie zwierząt.

Wprowadzone wiosną tego roku ograniczenia w przemieszczaniu się spowodowały, że ulice największych miast świata zrobiły się puste. W San Francisco w USA ruch na słynnym moście Golden Gate zmniejszył się do tego, jaki obserwowano w latach 50. ubiegłego stulecia. Tamtejsi mieszkańcy niemalże natychmiast zwrócili uwagę na fakt, że redukcja hałasu wpłynęła na życie lokalnych ptaków.

Ich przypuszczenia potwierdziły najnowsze badania naukowców z uczelni Texas A&M University-San Antonio i George Mason University.

Ptaki zaczęły śpiewać ciszej

Elizabeth Derryberry z wydziału ekologii i biologii ewolucyjnej Uniwersytetu Tennessee wspólnie z zespołem ekspertów zauważyli, że mniejszy hałas wynikający z obostrzeń wprowadzonych na terenie miasta, znacząco wpłynął na życie pasówek białobrewych (Zonotrichia leucophrys), żyjących w okolicach Zatoki San Francisco.

Badania naukowców wykazały, że ptaki zaczęły śpiewać średnio o 30 procent ciszej, a zakres wydawanych przez nie dźwięków zaczął przypominać ten, jaki obserwowano u tego gatunku w latach 70. XX wieku.

- To badanie pokazuje, że redukcja hałasu ma natychmiastowy wpływ na zachowanie dzikich zwierząt - komentuje autorka badań.

Eksperci wykazali, że ptaki w bardzo szybkim tempie są w stanie dostosować się do zmian w środowisku. Uczeni zaznaczyli jednocześnie, że długoterminowe środki, których celem jest zmniejszenie zanieczyszczenia hałasem mogą doprowadzić do zwiększenia różnorodności gatunkowej w królestwie zwierząt.

Wyniki badań zostały opublikowane na łamach pisma "Science".