Koronawirus to dopiero początek? Naukowcy ostrzegają przed odkryciem w topniejącym lodowcu

Koronawirus to dopiero początek? Naukowcy ostrzegają przed odkryciem w topniejącym lodowcu

Źródło zdjęć: © Youtube.com
13.10.2020 05:19, aktualizacja: 13.10.2020 10:50

Pandemia koronawirusa trwa, ale naukowcy odkrywają też zupełnie nowe źródła chorób. Zespół ekspertów po zbadaniu topniejącego lodowca Guliya w Chinach, wykrył aż 33 wirusy, z czego większość była wcześniej nieznana. Czy jest się czego obawiać?

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 może być jedynie pierwszą z tych, które czekają w najbliższym czasie ludzkość? Chociaż brzmi to jak wyjątkowo czarny scenariusz filmu o epidemii, naukowcy nie wykluczają, że w najbliższych latach wizja ta może znaleźć odzwierciedlenie w rzeczywistości. Eksperci z amerykańskich ośrodków naukowych Ohio State University i Lawrence Berkeley National Laboratory przeprowadzili badania na czapie lodowca Guliya na północno-zachodniej wyżynie Tybetańskiej. Ich wyniki mogą budzić obawy.

Zespół naukowców wykonał odwiert na głębokość około 50 metrów, dzięki czemu dotarł do lodu nienaruszonego od ponad 15 tysięcy lat. Podczas trzech lat analiz, badacze wykryli w pobranym rdzeniu aż 33 różne źródła chorób - 28 z nich są kompletnie nieznane dla nauki.

- W najgorszym przypadku topnienie lodu wynikające ze zmian klimatu może uwolnić je do środowiska - komentują autorzy badań na stronie "bioRxiv".

Kontynuacja badań ma odpowiedzieć na szereg pytań związanych ze specyfikacją wirusów oraz ich znaczenia dla przyrody. Na razie nie potwierdzono, jaki mogą mieć wpływ dla ludzkiego organizmu i czy są tak samo groźne jak koronawirus.

Groźne dla ludzkości patogeny wykryto także w wiecznej zmarzlinie. Stwierdzono w niej między innymi wirusy hiszpanki, oraz bakterie dżumy oraz wąglika. Istnieje realne zagrożenie, że topniejące lodowce uwolnią je do atmosfery wraz z gazami cieplarnianymi.