Korea Południowa ulepsza swoje samoloty bojowe. Pomyślne testy FA‑50 z nowym zasobnikiem
Korea Południowa poinformowała o pomyślnym zakończeniu testów powietrznych samolotu KAI FA-50 Golden Eagle wyposażonego w zasobnik Sniper ATP. Integracja systemu z maszyną ma na celu zwiększenie jej zdolności bojowych.
20.01.2021 13:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Południowokoreańskie samoloty szkolno-bojowe KAI FA-50 Golden Eagle (ang. Złoty Orzeł) pomyślnie przeszły testy powietrzne z zasobnikiem Sniper ATP. Seria prób w locie z systemem opracowanym przez amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin otwiera drogę do certyfikacji tego wyposażenia na tym typie samolotu.
Maszyny FA-50 ulepszone o nowy zasobnik będą mogły zostać użyte wraz z precyzyjnym uzbrojeniem dalekiego zasięgu. Sniper ATP pozwoli m.in. na dokładniejsze namierzanie celów. Zdaniem specjalistów, integracja samolotu z systemem od Lockheeda pomoże także w misjach rozpoznawczych i dozorowych.
FA-50 to lekkie myśliwce produkowane od 2002 roku przez Korea Aerospace Industries we współpracy z amerykańskim koncernem Lockheed Martin. Samoloty powstały na bazie naddźwiękowego T-50 Golden Eagle, jednej z najnowocześniejszych obecnie maszyn szkolno-bojowych na świecie.
Po FA-50 "sięgnęły" do tej pory trzy kraje. Oprócz Korei Południowej, która zamówiła 60 egzemplarzy, w maszyny zaopatrzyły się również Filipiny (12 samolotów) oraz Irak (24 samoloty).
Wszyscy powyżsi klienci są zainteresowani integracją z zasobnikami Sniper, co w konsekwencji podniesie możliwości ich floty.
Sniper ATP
Sniper to system celowniczy, którego producentem jest koncern zbrojeniowy Lockheed Martin. Służy on do identyfikacji, wyboru celów oraz do naprowadzania na cele kierowanego uzbrojenia w każdych warunkach pogodowych zarówno w dzień, jak i w nocy.
Zasobnik ma charakterystyczny kształt służący zmniejszeniu oporów aerodynamicznych. Może być używany do wysokości 15 100 metrów.
W odróżnieniu od maszyn FA-50, system znalazł aż 27 klientów na całym świecie. Wśród nich jest Polska, która wykorzystuje zasobnik m.in. w samolotach wielozadaniowych F-16.