Kolos z drugiego końca świata. Przyleci do Niemiec w jednym celu

Samolot wczesnego ostrzegania Boeing E-7A Wedgetail z Australii trafi do Niemiec, aby monitorować dostawy wojskowe i humanitarne dla Ukrainy – czytamy w serwisie Bulgarian Military. Wyjaśniamy, jakie są możliwości tej maszyny.

Boeing E-7A Edgetail.
Boeing E-7A Edgetail.
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Alex Layzell
Norbert Garbarek

13.07.2023 | aktual.: 13.07.2023 12:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Razem z samolotem, do niemieckiej bazy lotniczej Ramstein trafi 100 członków załogi i personelu pomocniczego. Start misji zaplanowano na październik br. i potrwa ona kolejne 6 miesięcy. W tym czasie E-7A Wedgetail będzie poruszać się wyłącznie w strefie powietrznej NATO.

Samolot wczesnego ostrzegania z Australii

Obecnie australijskie siły powietrzne posiadają łącznie 6 samolotów E-7A Wedgetail. Każdy z nich jest wyposażony w nowoczesne radary w postaci podłużnej stacji radiolokacyjnej Northrop Grumman Multirole Electronically Scanned Array (MESA), zaawansowane konsole załogi oraz środki samoobrony w walce elektronicznej. Nie brakuje też mnóstwa systemów komunikacyjnych (w tym HF, VHF i UHF).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Do czego generalnie jest wykorzystywany samolot tego typu w misjach powietrznych? Przede wszystkim jego zadaniem jest prowadzenie obserwacji na dużym obszarze. Australijski sprzęt "widzi" działania na obszarze ponad 4 mln km kwadratowych uwzględniając przy tym wszelkie zagrożenia powietrzne i morskie. Samolot jednocześnie współpracuje z sojuszniczymi systemami.

E-7A Wedgetail został zbudowany na bazie wojskowej wersji pasażerskiego Boeinga 737 i kontroluje przestrzeń w zakresie 360 stopni. Bez trudu wykrywa cele z odległości nawet 600 km (naziemne do 240 km). Jednocześnie samolot jest w stanie śledzić 180 obiektów.

Warto podkreślić, że obecność E-7 w Niemczech, skąd samolot będzie wyruszał w misje obserwacyjne, jest dla Berlina ważna ze względu na możliwość oceny użyteczności maszyny. NATO bowiem rozważa zastąpienie dotychczas wykorzystywanych E-3 Sentry, które powstały na bazie maszyn z lat 60. ubiegłego wieku, właśnie nowoczesnymi E-7 Wedgetail.

Boeing E-7A Wedgetail charakteryzuje się rozpiętością skrzydeł niespełna 36 m. Pozostałe wymiary to 33,6 m długości oraz 12,5 m wysokości. Całkowita masa własna jest równa 46,6 tys. kg, a startowa przekracza 77,5 tys. kg. Prędkość maksymalna wynosi niemal 900 km/h, natomiast przelotowa ok. 850 km/h na pułapie 12,5 km. Samolot pokona na jednym tankowaniu ponad 7 tys. km.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski