Kolejowa rewolucja w Polsce. Ten pociąg unosi się nad torami

Dzięki postępowi technologicznemu podróże koleją zyskują na atrakcyjności. Polska firma Nevomo rozwija innowacyjne podejście do tej dziedziny za sprawą technologii MagRail, która znajduje zastosowanie na istniejących już torach kolejowych. Kluczowym elementem tej technologii jest możliwość unoszenia się pociągów nad torami.

Technologia MagRail - zdjęcie poglądowe
Technologia MagRail - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © nevomo.tech

Polska firma Nevomo stara się zrewolucjonizować kolej za pomocą swojej technologii MagRail. Jest to pierwsze na świecie rozwiązanie, które pozwala na wdrożenie koncepcji lewitacyjnej kolei magnetycznej na istniejących już torach. Przypominamy tę innowacyjną koncepcję z Polski, która jest już rozwijana od paru lat i może w przyszłości zmienić nasz sposób podróżowania.

Technologia MagRail

Konkurencyjność MagRail w stosunku do rozwiązań typu Maglev, czyli elektrodynamicznej kolei magnetycznej, wynika z niższych kosztów wdrożenia. Technologia ta jest możliwa do zastosowania na obecnych szlakach kolejowych bez konieczności ich modernizacji lub tworzenia nowych linii.

Twórcy opisywanych innowacji podkreślają, że MagRail jest rozwiązaniem zarówno ekologicznym, jak i wydajnym. Na zaprezentowanej wizualizacji można było zaobserwować, jak przebiegały testy w Nowej Sarzynie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Z materiałów Nevomo wynika, że podczas prób efekt lewitacji uzyskano, gdy pojazd osiągnął prędkość 80 km/h. Pociąg uniósł się wtedy na około 20 mm nad torami.

Nie potrzeba lokomotywy

Zaletą technologii MagRail jest również brak potrzeby stosowania lokomotywy, co zwiększa pojemność pasażerską przy zachowaniu tej samej długości pojazdu. Koszty implementacji są także znacznie niższe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lewitujący pociąg - MagRail od Nevomo

Dla porównania, budowa japońskiej trasy Shinkansen sięga 160 mln euro za kilometr, a chińska kolej Transrapid to wydatek rzędu 50 mln euro za kilometr. Nevomo podaje, że wdrożenie MagRail kosztuje jedynie około 10 mln euro za kilometr.

Ma to związek z możliwością wykorzystania istniejących linii, które wymagają jedynie wzbogacenia o komponenty magnetyczne. Te tory wciąż mogą obsługiwać tradycyjne składy.

MagRail dąży do uruchomienia pociągów poruszających się z prędkościami od 300 do 550 km/h. Jak wynika z przedstawionych podczas prezentacji informacji, trwają prace nad ulepszeniem wydajności energetycznej tego rozwiązania, co pozwoli osiągnąć prawdziwie bezemisyjne i szybkie podróże.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (61)