Katastrofa samolotu Embraer 190. Automatyczny tryb pracy systemu Pancyr-S1
Wstępne rezultaty dochodzenia, prowadzonego przez Azerbejdżan w sprawie katastrofy lotu J2-8243 wskazują, że maszyna została uszkodzona przez rosyjski system przeciwlotniczy – twierdzi agencja Reutera powołująca się na źródła w Baku. Zdaniem ukraińskiego serwisu Defence Express rosyjski system przeciwlotniczy Pancyr-S1 działał w trybie automatycznym.
W katastrofie należącego do Azerbaijan Airlines samolotu Embraer 190, który 25 grudnia rozbił się w czasie awaryjnego lądowania w pobliżu kazachskiego miasta Aktau, zginęło co najmniej 38 z 67 osób znajdujących się na pokładzie.
Pasażerska maszyna leciała pierwotnie z Baku do Groznego jednak – jak wynika ze wstępnych wyników śledztwa, na które powołuje się agencja Reutera – została omyłkowo ostrzelana przez rosyjską obronę powietrzną w rejonie Groznego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czas na AI. Zapowiedź buntu maszyn czy nowa rewolucja przemysłowa? - Historie Jutra napędza PLAY #5
Ogień do cywilnego samolotu miał otworzyć system przeciwlotniczy Pancyr-S1, który – jak wynika z ustaleń ukraińskiego serwisu Defence Express – mógł wówczas działać w trybie automatycznym. Jego opracowanie i wdrożeniem w swoim systemie przeciwlotniczym kilka lat temu chwalili się sami Rosjanie.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Automatyczny tryb działania systemu Pancyr-S1
"W przypadku zmasowanego nalotu dowódca nie zawsze ma czas na analizę sytuacji, zwłaszcza gdy atak nadchodzi z wielu różnych kierunków" – zauważył w 2020 roku szef przeciwlotniczych sił rakietowych Sił Powietrznych Rosji, gen. Oleksandr Gorkow.
Odpowiedzią na ten problem miał być zautomatyzowany system kierowania, nadzorowany przez oprogramowanie z "elementami sztucznej inteligencji", którym chwalił się producent. Wdrożone w Pancyrze rozwiązanie miało pozwolić na automatyczne wyszukiwanie, śledzenie i klasyfikowanie celów, a także na ich niszczenie.
Jak zauważa ukraiński serwis Defence Express, rozwiązanie to nie jest w przypadku broni przeciwlotniczej niczym nowym. Podobne możliwości oferował opracowany jeszcze w czasach ZSRR system przeciwlotniczy 9K330 Tor.
Katastrofa lotu UAI 752
To właśnie ten system – działający prawdopodobnie w trybie automatycznym – odpowiada za katastrofę lotu Ukraine International Airlines 752. Startujący z Teheranu ukraiński, pasażerski Boeing 737 został wówczas omyłkowo zestrzelony. Analiza warunków, w których to nastąpiło uprawdopodabnia tezę, że system przeciwlotniczy działał wówczas automatycznie.
Zdaniem Ukraińców podobna sytuacja mogła mieć miejsce w Groznym, gdzie z powodu ataku ukraińskich dronów część obrony powietrznej mogła działać automatycznie, co miało skrócić czas reakcji na zagrożenie.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski