Jak zmieniały się kontrolery gier wideo?

Jak zmieniały się kontrolery gier wideo?
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Konsole gier wideo od lat dostarczają nam znakomitej rozrywki. Jednak czym byłaby konsola bez świetnego kontrolera? Sprawdziliśmy jak zmieniał się sposób sterowania w grach na przestrzeni kilkudziesięciu ostatnich lat.

Konsole gier wideo od lat dostarczają nam znakomitej rozrywki. Jednak czym byłaby konsola bez świetnego kontrolera? Sprawdziliśmy jak zmieniał się sposób sterowania w grach na przestrzeni kilkudziesięciu ostatnich lat.

1 / 30

Atari 2600 - 1977 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Część z was zapewne pamięta kultową konsolę Atari 2600 z 1977 roku. Jako jedna z pierwszych wprowadziła wymienne kartridże, które całkowicie odmieniły rynek. Dołączony był do niej joystick z pojedynczym, dużym, czerwonym przyciskiem - bo przecież czego można było chcieć więcej podczas gry w PacMana, który święcił wówczas swoje triumfy. Kultowy joystick do dziś zajmuje szczególne miejsce w sercach wielu graczy. Jego konstrukcja budziła wiele różnych skojarzeń zawierających podteksty seksualne. Niektórzy nawet twierdzą, że podczas zabawy tym joystickiem były wykorzystywane nie tylko ręce...

2 / 30

Intellivision - 1980 r.

Obraz
© Gisela Giardino (TheAlieness)/Wikipedia/CC

Ta konsola trafiła na rynek w 1980 roku i była bezpośrednim konkurentem Atari 2600. Dołączony do niej kontroler wyglądał jak hybryda telefonu komórkowego czy, jak kto woli, pilota do telewizora z dwunastoprzyciskową klawiaturą numeryczną rodem z bankomatu. Posiadał nietypowe manetki sterujące w postaci okrągłych potencjometrów. Takie rozwiązanie świetnie sprawdzało się w grach sportowych, niestety w grach akcji manetki były dość niewygodne. Później pojawił się specjalny adapter, umożliwiający podpięcie do konsoli kontrolera Atari.

3 / 30

ColecoVision - 1982 r.

Obraz
© Fritz Saalfeld/Wikipedia/CC

Konsola ColecoVision w 1982 roku ukazała światu potomka wspomnianego wcześniej joysticka i pilota do TV. Klawiatura numeryczna z plastikowymi przyciskami została zaprojektowana dla wybranych funkcji podczas gry.

4 / 30

Atari 5200 - 1982 r.

Obraz
© AORV/Wikipedia/CC

Atari z zazdrością spoglądało na kontroler ColecoVision i postanowiło zaoferować graczom coś podobnego. Stworzyło kontroler z analogowym joystickiem i systemem funkcyjnych klawiszy - start, pause oraz reset. Urządzenie okazało się na tyle nieudane, że okrzyknięto je najgorszym kontrolerem w historii. Niecentrująca się automatycznie konstrukcja joysticka była zbyt zawodna, co zniechęciło wielu graczy do jego używania.

5 / 30

Nintendo Entertainment System (NES) - 1983 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Nintendo Entertainment System to hit z 1983 roku. Konsola jako pierwsza wprowadziła nowy standard kontrolera - od teraz miało się go trzymać w obu rękach, a przyciski obsługiwać kciukami. Przyciski oraz krzyżak do dziś inspirują twórców konsol gier wideo.

6 / 30

Pistolet świetlny NES Zapper - 1984 r.

Obraz
© Damian Yerrick/Wikipedia/CC

Oczywiście Zapper to nie jedyny kontroler tego typu, jednak żaden inny tak świetnie nie wyglądał. Był dostępny wraz z konsolą NES i genialną grą Duck Hunt. Ciekawostką była wersja wyglądem przypominająca rewolwer, dostępna tylko w Japonii. Niestety technologia, która została zaimplementowana w pistoletach świetlnych nie współpracuje z ekranami LCD, a era telewizorów CRT już dawno minęła.

7 / 30

NES Family Trainer - 1988 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Konsola NES biła rekordy popularności, a Nintendo serwowała graczom coraz to nowe, innowacyjne kontrolery. Po pistolecie Zapper, w 1988 roku światło dzienne ujrzał Family Trainer. Była to winylowa mata o rozmiarach 1 x 1 m, z dwunastoma czułymi na dotyk obszarami z jednej strony, a z drugiej z ośmioma, którą można było wykorzystać jako kontroler w kilkunastu grach. Wyprowadziła ona gry wideo spod strzech. Przyciągała zwłaszcza nietrzeźwych zapaleńców, którzy chcieli sobie na niej potańcować.

8 / 30

NES Advantage - 1988 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Kontroler NES Advantage był solidny, miał duże przyciski (w tym dwa turbo), joystick i świetnie nadawał się do gier arcade. Sprawdzał się tam, gdzie trzeba było naciskać przyciski A i B do biegania. Ponadto był idealny dla niepełnosprawnych graczy pozbawionych palców.

9 / 30

NES MAX - 1988 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Ten alternatywny kontroler dla konsoli NES trafił na rynek w 1988 roku. Został zaprojektowany z myślą o ergonomii. Tak jak wiele późniejszych kontrolerów, takich jak te dla PlayStation czy N64, posiada tzw. "skrzydła" zapewniające pewny chwyt. Wyposażono go również w analog.

10 / 30

NES Power Glove - 1989 r.

Obraz
© Raizin/Wikipedia/CC

U schyłku popularności konsoli NES pojawił się bardzo ciekawy kontroler. Japoński gigant po raz pierwszy wykorzystał gesty. Tak, już ponad 20 lat temu na potrzeby gier wideo powstało urządzenie, które w czasie rzeczywistym odwzorowuje ludzkie ruchy na ekranie telewizora. Niestety gadżet nie odniósł sukcesu. Był nieprecyzyjny, a jego obsługa wielu użytkownikom sprawiała duże trudności.

11 / 30

Sega Master System - 1985 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

W Brazylii konsolę tę produkowano do 1998 roku. Dołączony do niej kontroler przypominał TurboGrafx i zarazem oryginalny kontroler NES.

12 / 30

TurboGrafx-16 - 1987 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

TurboGrafx-16 powstała, gdy 16-bitowe konsole odchodziły już do lamusa. Dołączony do niej kontroler nie wniósł nic nowego. Był zwyczajną kopią tego znanego z konsoli NES - wyróżniał się tylko dwoma dodatkowymi przyciskami turbo.

13 / 30

Sega Genesis Mega Drive - 1988 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Kontroler dołączony do tej konsoli został zaprojektowany z myślą o ergonomii. Posiadał krzyżak i występował w dwóch wersjach. Ta 6-przyciskowa z pewnością do dziś zajmuje szczególne miejsce w sercach wielu graczy Street Fightera II.

14 / 30

Super Nintendo Entertainment System (SNES)

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Kontroler dołączony do konsoli Super Nintendo Entertainment System był prawie tak samo ważny jak ten od NES. SNES posiadał krzyżak, cztery główne przyciski i dwa "shoulder". Całość świetnie sprawdzała się w akcji.

15 / 30

Atari Jaguar - 1993 r.

Obraz
© SanderK/Wikipedia/CC

Konsola Jaguar to już druga próba Atari wejścia na rynek gier wideo. Kontroler dołączony do tej konsoli był dość oryginalny - można nawet pokusić się o stwierdzenie, że był dziwaczny. Posiadał krzyżak, trzy główne przyciski i aż dwanaście dodatkowych. Jak łatwo można się domyślić, konsola nie odniosła sukcesu.

16 / 30

Sega Saturn - 1994 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Choć Sega Saturn przegrała batalię z Sony PlayStation, jej kontroler świetnie sprawdzał się w bijatykach 2D.

17 / 30

Sony PlayStation - 1994 r.

Obraz
© Raizin/Wikipedia/CC

Pierwsza wersja kontrolera PlayStation niczym szczególnym się nie wyróżniała. Wyglądem przypominała ten znany ze SNES. Był dobry, jednak do okrzyknięcia go mianem świetnego, trochę mu brakowało. Nie posiadał gałek analogowych i wibracji.

18 / 30

Sony PlayStation Dual Analog Controller - 1997 r.

Obraz
© Bollinger/Wikipedia/CC

Druga wersja kontrolera konsoli PlayStation była zdecydowanie ciekawsza. Choć wyglądem przypominała poprzednią generację, dodano gałki analogowe, które nareszcie umożliwiały wygodne sterowanie postacią w grach 3D.

19 / 30

Sony PlayStation DualShock - 1997 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Kolejna wersja kontrolera do PlayStation została wyposażona w system wstrząsów. Początkowo DualShock sprzedawany był jedynie w kolorze szarym, później również w innych barwach.

20 / 30

Nintendo 64 -1996 r.

Obraz
© Mboverload/Wikipedia/CC

Chyba każdy gracz pamięta konsolę Nintendo 64. Kontroler do niej dołączony był wyposażony w gałkę analogową, krzyżak i sześć przycisków akcji. Swoją budową niektórym przypominał Triceratopsa. Do dziś wszyscy zastanawiają się po co ten trzeci uchwyt. Krążą plotki, że tylko dziewczyny wiedzą jak zrobić z niego użytek.

21 / 30

Sega Dreamcast - 1998 r.

Obraz
© Asim Saleem/Wikipedia/CC

Konsola Dreamcast nie uratowała Segi. Do dziś ma ona jednak swoich fanatycznych zwolenników. Ciekawostką były karty pamięci z wbudowanym wyświetlaczem i przyciskami (VMU). Ich czytnik znajdował się w kontrolerze, którego wygląd zdaje się zainspirował projektantów Xboksa 360.

22 / 30

Sony PlayStation 2 - 2000 r.

Obraz
© Mateusc/Wikipedia/CC

Kontroler od PlayStation 2 był lekki i niezwykle wytrzymały. Dual Shock 2 został wyposażony w system wstrząsów działający z różnym natężeniem (w zależności od sytuacji w grze) oraz w system wykrywania siły nacisku na poszczególne przyciski kontrolera. Początkowo sprzedawany był tylko w kolorze czarnym. Później na rynek trafiła wersja srebrna i różowa.

23 / 30

Xbox - 2001 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Oryginalny pad do konsoli Xbox był nieporęczny. Przez swoje gabaryty śmiało można stwierdzić, iż został zaprojektowany z myślą o dłoniach ogrów - z tego powodu trafił nawet do Księgi Rekordów Guinessa. Microsoft szybko zrozumiał swój błąd i wprowadził nową wersję "S", wyposażoną w dwa joysticki, krzyżak i cztery główne przyciski.

24 / 30

Nintendo GameCube - 2002 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Choć kontroler przeznaczony do Nintendo GameCube na pierwszy rzut oka wygląda jak tania zabawka, zapewniał duży komfort podczas grania. Było to pierwsze tego typu urządzenie, które do komunikacji z konsolą wykorzystywało transmisję bezprzewodową. Takie rozwiązanie stało się później standardem.

25 / 30

Xbox 360 - 2005 r.

Obraz
© Evan-amos/Wikipedia/CC

Chyba najbardziej znany i lubiany przez graczy - kontroler od Xboksa 360. Dostępny jest w dwóch wersjach, przewodowej i bezprzewodowej (zasilanej dwoma bateriami AA). Co ciekawe, kompatybilny jest z komputerami PC (wymagany jest odbiornik podłączany do komputera poprzez port USB). Wyróżnia go ergonomia i ciekawy wygląd.

26 / 30

Sony Playstation 3 DualShock 3 - 2006 r.

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Kontroler Dualshock 3 jest bardzo podobny do modelu znanego z konsoli poprzedniej generacji. Dodano jedynie czujnik ruchu oraz łączność bezprzewodową Bluetooth. Osłabiono także system wstrząsów. W wersjach oprogramowania od 2.50 DualShock 3 sam się wyłącza po określonym czasie bezczynności.

27 / 30

Nintendo Wii - 2006 r.

Obraz
© Ccool2ax/Wikipedia/CC

Nintendo wiedząc, że nie masz szans w bezpośredniej konkurencji z Sony i Microsoftem, postanowiło wynieść kontrolery na zupełnie nowy poziom rozrywki. Oryginalny kontroler Wii Remote to kombinacja akcelerometrów i czujników podczerwieni do wykrywania pozycji w trójwymiarowej przestrzeni. Urządzenie pozwala na sterowanie w grze, zarówno za pomocą ruchów ręką, jak i naciskanie tradycyjnych przycisków. Z konsolą kontroler komunikuje się za pomocą Bluetooth. Ponadto został wyposażony w force feedback, 4KB pamięci trwałej, wewnętrzny głośnik oraz remote port, za pomocą którego do kontrolera można podłączyć inne urządzenie np. Nunchuk (tzw. gruchę) wyposażoną w akcelerometr i gałkę analogową z dwoma bocznymi przyciskami.

28 / 30

PlayStation Move - 2010 r.

Obraz
© Christian Steen Jensen/Wikipedia/CC

Sukces Nintendo Wii spowodował, że Sony i Microsoft także zapragnęły mieć kontrolery ruchu. Sony stworzyło bezprzewodowy kontroler PlayStation Move na PS3, który wyglądem przypomina Wii. Odwzorowuje on ruchy wykonywane przez gracza poprzez kamerę PlayStation Eye i przenosi je na ekran telewizora. Powstało wiele gier obsługujących nowy kontroler Sony.

29 / 30

Microsoft Kinect

Obraz
© Evan-Amos/Wikipedia/CC

Microsoft poszedł o krok dalej i stworzył urządzenie Kinect. Pozwala ono graczowi na interakcję z konsolą bez konieczności używania kontrolera - poprzez interfejs wykorzystujący gesty wykonywane przy pomocy kończyn, całego ciała, jak i przez komendy głosowe. W rzeczywistości nasze ciało zmienia się w jeden wielki kontroler. Gadżet przyjął się na rynku, a jego sprzedaż liczona jest dziś w milionach sztuk.

30 / 30

CIEKAWSZA STRONA INFORMACJI

Obraz

Dobra informacja to dobry tytuł.
Codziennie próbujemy zaciekawić Was swoimi tytułami - pora na odwrócenie ról.
Zostań na 1 dzień wydawcą Wirtualnej Polski i decyduj, co danego dnia będą czytać miliony Polaków.

Wejdź na ciekawsza.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (44)