Jak wysyłać skuteczne maile z reklamami? Raport Interaktywnie.com

Jeden złoty zaiwestowany w email marketing przekłada się średnio na 50 złotych przychodu - wynika z najnowszego raportu Interaktywnie.com, branżowego portalu o marketingu.

Raport Intearkywnie.com o skutecznośni email marketingu
Źródło zdjęć: © Interaktywnie.com
Bolesław Breczko

Czy email marketing faktycznie sprzedaje? Oczywiście, i to nie tylko rzeczy, ale również idee. Pod warunkiem jednak, że kampania nie jest przypadkowa i masowa. Jak więc zaplanować ją zgodnie z najlepszymi praktykami?

Z raportu Interaktywnie.com wynika, że - oczywiście - uniwersalnej recepty nie ma, ale i na uśrednione dane trzeba patrzeć przez pryzmat zarówno własnej branży, jak i preferencji dotychczasowych użytkowników. Przykład?

- Standardowo przyzwyczailiśmy się zakładać, że najlepsze wyniki notują mailingi wysyłane we wtorki i czwartki, a wcale nie oznacza to, że weekendów należy bezwzględnie unikać - twierdzi Tomasz Bonek, redaktor naczelny i prezes zarządu Interaktywnie.com. - W branży B2B owszem - radzą autorzy raportu, ale już w B2C niekoniecznie. Oczywiście, statystyki dotyczące niedziel i sobót nie są raczej zachęcające, ale warto zauważyć, że właśnie wtedy dużo łatwiej można się wyróżnić, co w połączeniu np. z ofertą specjalną, może przełożyć się ostatecznie na wyższą sprzedaż.

Jak segmentować bazę mailingową?

Komunikat musi być dopasowany do określonej grupy docelowej, a kluczem do właściwego dopasowania jest wiedza na temat preferencji klientów. Im więcej danych, tym lepiej, choć nawet ich największa liczba nie zwalnia z obowiązku testowania komunikatów i własnych założeń - począwszy od tych, które dyktują nam czas wysyłki, po te, które definiują jej formę.

Istotą segmentacji jest poprawa wyników wysyłek dzięki trafnemu wytypowaniu danych z bazy i dopasowaniu ich do założeń kampanii mailingowej. Przykładowo, wysyłając kampanie dla sprzętu AGD/RTV w akcji “promocja weekendowa”, wybierzemy m.in osoby będące w wieku produkcyjnym, wykazujące zainteresowanie w podobnych kampaniach, których aktywność odnotowano w weekendy. Komunikacja do takiej grupy będzie bardziej skuteczna niż do grupy bez segmentacji, ponieważ mieści się w obrębie potwierdzonych preferencji wytypowanych odbiorców.

We właściwej segmentacji bazy istotne są dane historyczne. Na podstawie analizy wyników kampanii, można bowiem opracowywać reguły i stworzyć profile użytkowników, które następnie uzupełniane są w toku kolejnych badań. - W tym procesie brane są pod uwagę wskaźniki zaangażowania takie jak otwarcia oraz kliknięcia - dodaje ekspertka z Email Partners. - Dzięki temu typujemy grupy odbiorców ze względu na preferowaną przez nich porę otwarć oraz dzień wysyłki. W ten sposób otrzymujemy segmentację ze względu na aktywność użytkowników w obrębie dni tygodnia.

Jak zaplanować czas wysyłki?

Ze statystyk realizowanych przez nas kampanii reklamowych w ciągu ostatnich 6 miesięcy wynika, że odbiorcy najchętniej otwierają i klikają w mailingi reklamowe w godzinach porannych od 8 do 9 rano oraz wieczornych - między godziną 18 a 20. Jak pisze Interaktywnie.com, jednakże przy planowaniu kampanii mailingowej, należy wziąć pod uwagę specyfikę grupy docelowej, do której ma być ona kierowana. Jeżeli stanowić ją będą kontakty z branży B2B, bardziej efektywna będzie wysyłka w godzinach porannych. W przypadku kampanii mailingowej kierowanej do odbiorców indywidualnych lepsze mogą się okazać godziny wieczorne ze względu na mniejsze nasycenie skrzynek emailowych ilością wysyłanych w tych godzinach wiadomości.

Jak skłonić klienta do zakupu?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, jak skłonić klienta do zakupu, trzeba skutecznie "przebić" się do skrzynki odbiorczej, a potem skłonić do otwarcia emaila. W tym pierwszym pomoże odpowiedni szablon, który dbając o odpowiednie proporcje tekstu i obrazków, pozwoli uniknąć SPAM-u, w tym drugim - właściwie skomponowany temat. Ten, podobnie jak tytuł artykułu, powinien wzbudzać zainteresowanie, zapowiadać korzyści lub zawierać przydatne informacje, a co najważniejsze - spełniać wszystkie obietnice.

Jednym ze sposobów na odpowiedni dobór tematu jest zastosowanie zasady 4U. Powinien on wskazywać na takie elementy, jak: urgent (pilne), unique (unikalne), ultra-specific (bardzo dokładne) i useful (przydatne). Temat: "Nowość-botki" nie wskazuje na nic konkretnego, a - jeśli zastosowalibyśmy zasadę 4U mógłby brzmieć: "Ela - tylko dziś do 23:59 -20% rabatu na nowe botki! Specjalnie dla Ciebie!

Pamiętajmy również, że odbiorca poświęci tylko kilka sekund na zapoznanie się z otrzymaną treścią reklamową, dlatego kreacja oraz wszystkie zastosowane teksty powinny go kierować do wykonania akcji, na jakiej zależy nam najbardziej.

Jakich błędów unikać w prowadzeniu działań email marketingowych?

  1. Nie wysyłaj bez zgody użytkownia! Pierwszym z nich jest wysyłka kampanii mimo braku zgody na wysyłanie informacji marketingowych lub handlowych. Nie dość, że w takim wypadku firma łamie prawo, to traci zaufanie w oczach odbiorców.
  1. Dostosuj kreację do urządzeń przenośnych Drugim błędem jest brak dostosowania wiadomości do urządzeń mobilnych. Z raportu Email marketing w liczbach wynika, że w Polsce aż 31,6% emaili jest otwieranych na urządzeniach mobilnych. Dopasowanie szablonów wiadomości do smartfonów to absolutna konieczność.
  1. Przetestuj kampanię Jednym z najczęstszych błędów jest brak testów. Marketerzy często nie sprawdzają wszystkich elementów swoich kampanii przed wysyłką. A należy się przyjrzeć, czy segmenty są dobrze dobrane, czy ALT-y znalazły się pod grafikami, czy w temacie lub treści nie ma literówek i błędów językowych oraz czy linki prowadzą tam, gdzie powinny.
Wybrane dla Ciebie
Rosja użyła sprzęt za 100 mln dol. Ukraińcy w chwilę go zniszczyli
Rosja użyła sprzęt za 100 mln dol. Ukraińcy w chwilę go zniszczyli
Wcześniej kupowali w Chinach. Teraz dobili targu z Europą
Wcześniej kupowali w Chinach. Teraz dobili targu z Europą
Putin chwali swój czołg. W Ukrainie pada jak mucha
Putin chwali swój czołg. W Ukrainie pada jak mucha
The Blue Marble. Najsłynniejsza fotografia Ziemi
The Blue Marble. Najsłynniejsza fotografia Ziemi
15 tys. ton śmieci. Fruwają nad naszymi głowami
15 tys. ton śmieci. Fruwają nad naszymi głowami
Wybrała się na spacer po lesie. Zdziwiła się tym, co odkryła
Wybrała się na spacer po lesie. Zdziwiła się tym, co odkryła
Są zakładnikami polityki USA. Gripeny pod znakiem zapytania
Są zakładnikami polityki USA. Gripeny pod znakiem zapytania
Wampirzyca piekielna. To jedyny taki gatunek
Wampirzyca piekielna. To jedyny taki gatunek
Miał być pancernym gigantem NATO. Grzęźnie w błocie
Miał być pancernym gigantem NATO. Grzęźnie w błocie
Bombardują sami siebie. Rosja ma w tym doświadczenie
Bombardują sami siebie. Rosja ma w tym doświadczenie
Izrael zrzucił ją na Bejrut. USA domaga się jej zwrotu
Izrael zrzucił ją na Bejrut. USA domaga się jej zwrotu
Pierwsza dostawa od dwóch lat. Pojawiło się jedno pytanie
Pierwsza dostawa od dwóch lat. Pojawiło się jedno pytanie
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯