Jak dzieci korzystają z nowoczesnych technologii?

Trend Micro opublikował wnioski z globalnego badania ankietowego dotyczącego sposobów korzystania z nowych technologii i środków bezpieczeństwa (Global Consumer Technology Use and Security Study). Ankieta została przeprowadzona w siedmiu krajach - Australii, Brazylii, Francji, Indiach, Japonii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. 1419 rodziców zostało zapytanych o sposób, w jaki ich dzieci korzystają z internetu oraz o kroki, jakie podejmują, aby edukować najmłodszych i chronić ich przed niebezpieczeństwami mającymi swe źródło z sieci.

Jak dzieci korzystają z nowoczesnych technologii?
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Badanie wykazało, że rodzice - pomimo obaw o wpływ nowych technologii na swoje dzieci - na ogół doceniają korzyści, jakie oferują zaawansowane rozwiązania i pozwalają swoim pociechom już w bardzo młodym wieku używać smartfonów i odwiedzać serwisy społecznościowe. Ankietowani rodzice twierdzą, że zdając sobie sprawę z ryzyka, udzielają dzieciom wskazówek oraz nadzorują korzystanie przez nie z nowych technologii i internetu.

Podejście do bezpieczeństwa w internecie:
Większość rodziców ma podobne nastawienie - są oni zaniepokojeni tym, że ich dzieci w coraz większym stopniu korzystają z internetu. Aczkolwiek w jednych krajach rodzice niepokoją się bardziej, a w innych mniej. Na przykład w Wielkiej Brytanii 56. badanych rodziców uważa, że internet jest bezpieczny dla dzieci, a w Japonii tylko 12%. Ponadto dzieci japońskie rzadziej odwiedzają serwisy społecznościowe - tylko 12% rodziców ankietowanych w Japonii podało, że ich dzieci mają konta w takich serwisach, podczas gdy w Brazylii odsetek ten wynosi 63%.

Większość (73%) rodziców, których dzieci mają konta w serwisach społecznościowych, zwraca im uwagę na potrzebę zachowania prywatności przy odwiedzaniu tych serwisów. Dzieje się tak zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych (85%), Wielkiej Brytanii (83%) i Australii (81%).

Ponad połowa rodziców, których dzieci odwiedzają serwisy społecznościowe, niepokoi się o ich prywatność „często”. lub „stale”. W szczególności w Brazylii jedna trzecia rodziców „stale” niepokoi się o prywatność swoich dzieci w serwisach społecznościowych.

Aktywność w serwisach społecznościowych:
Prawie połowa ankietowanych rodziców podaje, że ich dzieci mają konta w serwisach społecznościowych, w których jest wymagany wiek co najmniej 1. lat – tymczasem średni wiek ich dzieci odwiedzających te serwisy to 12 lat.

Dzieci w Brazylii rejestrują się w serwisach społecznościowych w młodszym wieku, niż w innych krajach - średnio jest to 9 lat.

  1. ankietowanych rodziców podaje, że są znajomymi swoich dzieci w serwisach społecznościowych, a mniej więcej jedna trzecia przynajmniej raz na tydzień sprawdza zachowania dzieci w tych serwisach.

Ponad połowa rodziców (51%) uważa, że ich dzieci zachowują się w serwisach społecznościowych odpowiedzialnie. W Stanach Zjednoczonych 67. ankietowanych rodziców uważa, że ich dzieci odpowiedzialnie podchodzą do udostępniania danych osobowych.

Bezpieczeństwo przy używaniu telefonów komórkowych i smartfonów: W ankiecie znalazło się pytanie dotyczące używania smartfonów przez dzieci. Okazało się, że niewielu rodziców kupiło swoim dzieciom te urządzenia.

Ogółem około 17. rodziców kupiło dzieciom smartfony (w odróżnieniu od telefonów wielofunkcyjnych). Odsetek ten jest najwyższy w Brazylii (27%), a najniższy w Japonii (5%).

Średnia wieku dzieci, które dostają smartfony, to 1. lat.

Na ogół rodzice nie są biernymi obserwatorami, lecz wprowadzają domowe reguły korzystania ze smartfonów - 86. ankietowanych rodziców udzieliło swoim dzieciom wskazówek dotyczących bezpiecznego i odpowiedzialnego używania tych urządzeń. W Brazylii ponad 90% rodziców, którzy kupili swoim dzieciom smartfony, podało, że poinstruowali je o prawidłowym użytkowaniu urządzenia.

Ogółem około 27% ankietowanych rodziców podało, że chętnie kupiliby do smartfonu program zabezpieczający, który byłby dla dziecka przewodnikiem w prawidłowym użytkowaniu urządzenia.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)