Jad tarantuli uśmierzy ból. Nowa alternatywa dla leków przeciwbólowych

Źródło zdjęć: © East News | Bukbisj Ismeth Bey, Sipa USA
Karolina Modzelewska
15.04.2020 17:01

Lek z cząsteczkami jadu tarantuli może być wykorzystany jako alternatywa dla opioidowych środków przeciwbólowych. Według badaczy nie wywołuje skutków ubocznych ani nie uzależnia.

Naukowcy z University of Queensland opracowali nowatorskie mini białko z jadu tarantuli, które może łagodzić silny ból bez efektu uzależnienia. Wyniki swoich badań opisali na łamach czasopisma "The Journal of Biological Chemistry".

Alternatywne leki przeciwbólowe

Dr Christina Schroeder z UQ Institute for Molecular Bioscience powiedziała, że obecny kryzys opioidowy na całym świecie oznacza konieczność stworzenia bezpiecznych alternatyw dla leków podobnych do morfiny, takich jak np. fentanyl i oksykodon.

- Chociaż opioidy są skuteczne w łagodzeniu bólu, mają niepożądane skutki uboczne, takie jak nudności, zaparcia i ryzyko uzależnienia, co stanowi ogromne obciążenie dla społeczeństwa - zaznacza dr Schroeder.

Badaczka dodaje, że przeprowadzone badanie wykazało, że mini-białko z jadu tarantuli od chińskiego pająka ptasiego, wiąże się z receptorami bólu w ciele.

- Stosując trzyetapowe podejście w naszym projekcie leku, który obejmuje mini-białko, jego receptor i otaczającą błonę z jadu pająka, zmieniliśmy to mini-białko, co skutkuje większą siłą i swoistością dla określonych receptorów bólu – informuje dr Schroeder. Dodaje, że dzięki takiemu rozwiązaniu odpowiednia ilość mini-białka przyczepia się do receptora i błony komórkowej otaczającej receptory bólu.

Lek okazał się skuteczny u myszy

Dr Schroeder powiedział, że mini-białko pozyskane od pająków zostało przetestowane na modelach myszy. Wyniki testów potwierdziły, że działało skutecznie.

„Nasze odkrycia mogą potencjalnie prowadzić do alternatywnej metody leczenia bólu bez skutków ubocznych i zmniejszyć zależność wielu osób od opioidów w celu łagodzenia bólu” – zaznaczyła badaczka.