iPhone 3G wart 173 USD?

Wyprodukowanie 1 egzemplarza nowego iPhone'a 3G, wycenionego przez Apple na 199 USD, kosztuje dokładnie 173 USD - wyceniła firma analityczna iSuppli. Nie znaczy to jednak, że koncern Jobsa zarobi na telefonie tylko 26 USD - operatorzy komórkowi będą kupować go od Apple za ok. 300 USD.

iPhone 3G wart 173 USD?

Ustalając cenę nowego iPhone'a na niespełna 200 USD koncern Apple wywołał na rynku spore zamieszanie - podobne urządzenia innych producentów kosztują znacznie więcej - za model Touch Diamond firmy HTC trzeba będzie zapłacić w USA 785 USD, zaś Nokia N96 kosztuje aż 855 USD. Firma iSuppli postanowiła więc wyliczyć, ile dokładnie kosztuje wykonanie iPhona 3G i dowiedzieć, za ile Apple zamierza oferować go operatorom komórkowym ( którzy, jak już zapowiedziano, będą sprzedawać urządzenia po 199 USD ).

Analizy przeprowadzone przez iSuppli wykazały, że firma Jobsa świetnie poradziła sobie z doborem komponentów zastosowanych w iPhone'ie 3G - ich łączna wartość oraz koszt zmontowania zamykają się w kwocie 173 USD. To znacznie mniej niż w przypadku pierwszego iPhone'a, którego wyprodukowanie kosztowało ok. 226 USD - a przecież urządzenie to nie zawierało wykorzystanego w najnowszym modelu układu 3G oraz modułu GPS. Firma ustaliła też, że Apple będzie sprzedawał to urządzenie operatorom komórkowym za ok. 300 USD - operatorzy dopłacą więc do każdego urządzenia ok. 100 USD ( w zamian liczą na zwiększenie przychodów z usług oferowanych użytkownikom iPhone'a 3G ).

Najdroższym podzespołem montowanym w urządzeniu jest 8-gigabajtowa pamięć NAND flash - jej wartość to ok. 23 USD. Na drugim miejscu znalazł się dotykowy wyświetlacz, wart - wedle analiz iSuppli - ok. 20 USD. Łącznie koszt części oszacowano na 164 USD, zaś koszt montażu - na 9 USD ( produkcją urządzenia zajmuje się tajwańska firma Hon Hai Precision Industry ).

Przedstawiciele iSuppli zastrzegają, że wycena powstała w oparciu o wszelkie dostępne obecnie informacje na temat iPhone'a 3G - firma zamierza powtórzyć swoją analizę, gdy urządzenie trafi już na rynek ( zostanie ono wtedy rozebrane na czynniki pierwsze i raz jeszcze dokładnie wycenione ). W analizie nie uwzględniono kosztów prac projektowych, tworzenia oprogramowania, opakowania, dystrybucji oraz akcesoriów, które zostaną dołączone do produktu.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)