InPost nie wysyła etykiet w taki sposób. Uważaj, korzystając z Paczkomatów
Internetowi oszuści wymyślili nową metodę wykorzystywania niewiedzy klientów firmy InPost. Ofiarami stają się osoby wystawiające na internetowych aukcjach przedmioty na sprzedaż. Oszust podszywa się pod zainteresowanego kupującego, a później manipuluje rozmową i organizacją dostawy tak, by otrzymać przesyłkę, ale nie musieć zapłacić za przedmiot.
19.04.2021 16:55
Jak zwykle w takich przypadkach, głównym źródłem problemu okazuje się łatwowierność i niewiedza sprzedających. Udając zainteresowanie ofertą, oszust kontaktuje się ze sprzedawcą sugerując, że chętnie kupi przedmiot, ale za pobraniem. By nie być kłopotliwym, sam oferuje, że zapłaci i zorganizuje przesyłkę za pośrednictwem firmy InPost i wyśle sprzedającemu gotową etykietę do naklejenia na paczkę – opisuje problem Zaufana Trzecia Strona na zlecenie przewoźnika.
Oszust istotnie zamawia dostawę na stronie InPost i wysyła etykietę do sprzedającego, redagując wiadomość tak, by ten sądził, iż wysłał go automat przewoźnika. W załączniku rzeczywiście znajduje się etykieta gotowa do naklejenia na paczkę. Problem polega na tym, że jest spreparowana, a sprzedający, który chce ją nadać, na tym etapie nie bardzo jest w stanie to zweryfikować.
Okazuje się bowiem, że nieuczciwy kupujący zadaje sobie trud zamówienia dwóch niemal identycznych przesyłek, ale tylko jedna z nich jest pobraniowa. Przed wysłaniem fałszywej etykiety do sprzedającego, kupujący podmienia kod kreskowy na etykietach. W ten sposób do załącznika wiadomości trafia etykieta opisana jako pobraniowa, ale z kodem kreskowym do przesyłki bez dodatkowych opłat.
Zobacz też:
W efekcie sprzedający jest przekonany, że faktycznie wysyła do kupującego paczkę, za którą ten zapłaci przy odbiorze. W praktyce jednak odbiorca odbierze paczkę z Paczkomatu bez opłat, bo kod na etykiecie dotyczył paczki bez pobrania. Jak podaje Zaufana Trzecia Strona, niekiedy oszuści nie wysilają się nawet na tyle, by podmieniać kody kreskowe i wysyłają sprzedającym etykiety bez zaznaczonego pola “pobranie”, a ci przez brak czujności i tak wysyłają paczki przygotowane w ten sposób.
Aby nie paść ofiarą podobnego oszustwa, w każdym przypadku warto samodzielnie zadbać o odpowiednie przygotowanie przesyłki pobraniowej. W przypadku InPostu i Paczkomatów, podczas zamawiania usługi za pobraniem wymaga to od zlecającego poświęcenia tylko kilku dodatkowych sekund podczas wypełniania formularza. Lepiej poświęcić ten czas na właściwe przygotowanie etykiety, by mieć pewność, że nie została spreparowana.