Innowacyjne jak PKP. Cztery pomysły, które zmienią polską kolej
30.01.2019 07:57, aktual.: 30.01.2019 12:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pięćdziesiąt tysięcy złotych – to nagrody przyznane czterem laureatom konkursu "inNOWacje – #kolej2023" na najciekawsze pomysły start-upowe. Ich wdrożenie może zrewolucjonizować transport kolejowy w naszym kraju.
Ekologia, elektromobilność i bezpieczeństwo – to wyzwania, przed którymi stoi cały sektor kolejowy. Stąd hasło "Przyszłość i perspektywy" jako myśl przewodnia I Kongresu Rozwoju Kolei zorganizowanego w Warszawie na Stadionie Narodowym.
Podczas eksperckich debat omawiano m.in. kwestię zwiększenia dostępności transportu szynowego w mniejszych miastach, transportu intermodalnego, pociągów automatycznych, ekologii na kolei oraz udogodnień dla pasażerów w postaci programów Wspólny Bilet, Portal Pasażera i Dostępność+.
100 miliardów na Kolej+
Podczas Kongresu premier Mateusz Morawiecki zainicjował także wieloletni program Kolej+.
- Po wielu dyskusjach zdecydowaliśmy się przeznaczyć ponad 100 mld zł na inwestycje kolejowe w ciągu 10-12 lat. To środki unijne bardzo istotnie wsparte naszymi wydatkami budżetowymi. Jeśli połączymy te wydatki z inwestycją w Centralny Port Komunikacyjny, to kwota ta będzie znacząco wyższa – zapewniał premier Mateusz Morawiecki.
W ramach programu Kolej+ rząd planuje zmodernizowanie 9 tys. km linii kolejowych, odnowienie 200 dworców, ale też skomunikowanie miast do tej pory wykluczonych z transportu szynowego, takich jak Jastrzębie-Zdrój, Sokołów Podlaski czy Myślenice, w których pociągów nie widziano od lat.
Nowoczesna kolej to kolej bezpieczna
Kolej+ to niejedyny pomysł na rozwój transportu szynowego w Polsce. Temu, jak uprawnić kolej, służył program dla start-upów "inNOWacje", prowadzony przez Grupę PKP i Agencję Rozwoju Przemysłu. Nagrody przyznawano w nim w czterech kategoriach: Kolej dla Pasażera, Innowacyjna Technika Kolejowa, Nowoczesny Marketing i Sprzedaż oraz Ekologia.
- Kolej nowoczesna i kolej bezpieczna to nasze cele. Jeżeli spełnimy te dwa warunki, to na pewno poradzimy sobie również z trzecim – i polska kolej będzie komfortowa. Temu służą takie inicjatywy jak ta – powiedział na temat konkursu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Do konkursu zgłoszono ponad 50 projektów, z czego kapituła wyłoniła najlepszą dziesiątkę (LINK – https://ptt.arp.pl/rozstrzygniecie-pierwszego-etapu-konkursu-innowacje-kolej2023), a z niej czworo laureatów. Zwycięzców poznaliśmy podczas Kongresu Rozwoju Kolei, Grupa PKP nie wyklucza jednak współpracy także z pozostałymi firmami, które nie zostały nagrodzone, ale ich pomysły są warte komercjalizacji.
Kto otrzymał czek na 50 tysięcy złotych?
• PKP SA najwyżej doceniły firmę Space Digital Group za stworzenie platformy do zdalnych napraw i serwisowania urządzeń i taboru oraz aplikacji mobilnej, która pomoże lepiej poznać potrzeby i nawyki pasażerów korzystających z kolei.
• PKP PLK SA wybrały rozwiązanie Politechniki Warszawskiej, czyli system prefabrykowanych wyrobów stosowanych w nawierzchni szynowej (np. na przejazdach kolejowych). Młodzi naukowcy opracowali technologię betonu fotokatalitycznego, który przyczynia się do ograniczenia smogu w naszych miastach.
• PKP Cargo nagrodziła firmę Viktio za stworzenie systemu ModPCar do skuteczniejszej nawigacji przemieszczenia się wagonów ładownych, co ma poprawić konkurencyjność firmy i obniżyć koszty związane z eksploatacją taboru.
• PKP Intercity przekazała nagrodę pieniężną firmie Nexocode, która zaprezentowała projekt asystenta mobilnego podróży dla niepełnosprawnych, aby osoby te mogły za pomocą smartfona zaplanować bezproblemową podróż.
- Jestem pewien, że wszystkie rozwiązania warto rozważyć, przeanalizować i wdrażać, jeżeli mają szansę przynieść oczekiwane efekty – potwierdził minister Adamczyk.
Partnerem artykułu jest Grupa PKP