Imponujące sceny pod Poznaniem. Polskie F‑16 w roli głównej

Minęło już 18 lat od momentu przyjęcia pierwszych myśliwców F-16 do służby w polskich siłach powietrznych. Z tej okazji 31 Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny przeprowadziła tzw. "marsz słoni" z wykorzystaniem tych samolotów.

Polskie F-16 podczas "marszu słoni"
Polskie F-16 podczas "marszu słoni"
Źródło zdjęć: © 31 Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny
Mateusz Tomczak

Zdjęcia z imponująco wyglądających manewrów z wykorzystaniem polskich F-16 zostały opublikowane w mediach społecznościowych.

"Marsz słoni" to określenie, które w kontekście lotnictwa wojskowego zaczęto stosować w czasach II wojny światowej. Misje alianckich bombowców zakrojone na szeroką skalę często poprzedzał możliwie szybki, jednoczesny start wszystkich maszyn. W obecnych czasach jako "marsz słoni" określa się ćwiczenia przygotowujące samoloty, pilotów i obsługę lotnisk na różne scenariusze bojowe.

Polskie F-16 na "marszu słoni"

"Z okazji 18. rocznicy służby samolotu wielozadaniowego F-16 w Polsce, chcieliśmy uczcić ten niesamowity symbol naszej siły powietrznej. F-16 to nie tylko maszyna, ale także efekt pracy wielu ludzi, którzy dbają o nasze bezpieczeństwo. Przez te lata, ten samolot brał udział w wielu misjach i ćwiczeniach, a jego niezawodność i wszechstronność zasługują na szczególne uznanie" - napisano na profilu 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny w serwisie Facebook.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trzon polskiego lotnictwa bojowego

Producentem myśliwców F-16 jest amerykański koncern Lockheed Martin. To maszyny mierzące prawie 15 m długości i niemal 10 m rozpiętości skrzydeł. Rozpędzają się do ponad 2 Ma (ok. 2100 km/h).

Mimo osiągnięcia pełnoletności w polskich siłach powietrznych są to maszyny stanowiące trzon polskiego lotnictwa bojowego. Nie zmieni się to aż do czasu przyjęcia do służby większej liczby nowocześniejszych myśliwców F-35. Pierwszy polski F‑35 ujrzał światło dzienne w sierpniu br., ale samoloty te zaczną służbę w Polsce dopiero w 2026 r.

W związku z tym tak ważne jest nie tylko utrzymanie F-16 w dobrym stanie, ale również ich unowocześnienie. Departament Stanu USA wyraził już zgodę na modernizację 48 polskich myśliwców F-16 do nowszego wariantu Viper. Zmiany mają objąć przede wszystkim awionikę, urządzenia elektroniczne i ogólnie rozumianą elektronikę, ale pakiet Viper obejmie również części zamienne, wyposażenie, aparaturę kontrolno-pomiarową czy rozbudowę infrastruktury.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)