IKEA ostrzega. Cyberprzestępcy coraz liczniej podszywają się pod sklep
IKEA poinformowała o rosnącej liczbie prób wyłudzenia danych osobowych oraz innych form oszustwa, na które są narażeni klienci sklepu. Oszuści atakują w mailach, SMS-ach oraz na portalach społecznościowych.
10.12.2020 | aktual.: 02.03.2022 19:38
IKEA poinformowała, że w ostatnim czasie wzrosła liczba zgłoszeń prób oszustwa, w których cyberprzestępcy powołują się na szwedzką markę. Cyberprzestępcy sięgnęli po popularną formę oszustwa, jaką jest phishing. W tej metodzie przestępcy podszywają się pod znaną markę lub instytucję, mając zwykle na celu wyłudzenia danych osobowych lub innych poufnych informacji (np. danych logowania, czy numerów kart płatniczych) lub instalację szkodliwego oprogramowania.
Phishing to bardzo prosta metoda cyberataku, ponieważ nie wymaga on szukania luk w zabezpieczeniach i opiera się w dużej mierze na niewiedzy użytkowników. IKEA w tym przypadku zwraca uwagę na to, że oszuści nie tylko próbują wyłudzić dane osobowe, ale również nakłaniają do wysyłania wiadomości SMS Premium lub udziału w loteriach i innych formach konkursowych.
- Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności, w przypadku otrzymania wiadomości za pośrednictwem e-mail lub portali społecznościowych, informującej o możliwości wygrania/otrzymania kuponów lub innych nagród związanych z IKEA - czytamy w komunikacie sklepu.
Sklep zapewnia, że wszystkie oficjalne informacje zawsze znajdują się na stronie sklepu oraz IKEA nie prosi użytkowników o wysyłanie wiadomości SMS w przypadku udziału w konkursach. Warto mieć to na uwadze, zwłaszcza w gorącym okresie, przedświątecznych zakupów. Sklepy często kuszą nas specjalnymi ofertami oraz promocjami, co często wykorzystują również oszuści.
Phishing bazuje na niewiedzy i nieuwadze użytkowników, a więc zawsze, gdy otrzymujemy wiadomość z nieznanego źródła, powinno wzbudzić to naszą czujność. Należy unikać klikania w linki z nieznanego źródła, czy podawania danych osobowych, kiedy nie jest to konieczne. Zawsze, gdy logujemy się do sklepu czy banku, warto zrobić to bezpośrednio, wpisując adres strony w przeglądarce, a nie z klikniętego gdzieś linka.