Gwiazda, która przeczy wszystkiemu co, wcześniej wiedzieliśmy. Stała się supernową dwa razy

Gwiazda, która przeczy wszystkiemu co, wcześniej wiedzieliśmy. Stała się supernową dwa razy

Źródło zdjęć: © (NASA/ESA/STSCI | G. Bacon
Arkadiusz Stando
09.11.2017 11:26

Naukowcy oniemieli. Zaobserwowali już tysiące gwiazd, zamieniających się w supernowe. Każda z nich pozostała w stanie "martwym", bez wyjątku. Teraz wszystko się zmieniło.

Po raz pierwszy w historii astronomowie odkryli gwiazdę, która zmieniła się w supernową dwa razy. Określona potocznie jako "gwiazda zombie", wybuchła co najmniej dwukrotnie w ciągu ostatnich 60 lat. Tym samym wprowadziła w zakłopotanie naukowców. Wiele teorii właśnie straciło sens.

Nieumarła gwiazda otrzymała oznaczenie iPTF14hls. Odkryło ją Palomar Transient Factory we wrześniu 2014 roku. To obserwatorium służące do wykrywania obiektów różniących się jasnością w czasie, czyli takie jak supernowy.

Kiedy zespół naukowców zarejestrował wybuch supernowej, spodziewał się standardowej procedury. Analiza wykazała, że była to supernowa typu II-P, która zgaśnie po około 100 dniach.