Gry wideo poprawiają samopoczucie. Przełomowe badanie z Oxfordu

Grupa ekspertów z Uniwersytetu Oksfordzkiego dowiodła, że gry wideo w znaczący sposób poprawiają nasze zdrowie psychiczne. Hobby, które było przez wiele lat spychane na margines, nagle okazuje się, w świetle nauki, zbawienne dla naszego samopoczucia.

gry wideo
Źródło zdjęć: © Universal Images Group via Getty Images | BSIP

Osoby, które nie mają do czynienia z grami komputerowymi mogą się tym stanem rzeczy zdziwić. Entuzjaści takiej rozrywki - niekoniecznie. W mediach głównego nurtu to hobby nie było pokazywane zazwyczaj w pozytywnym świetle, chociaż jest najbardziej dochodową branżą rozrywki od bardzo dawna.

Psycholodzy już dawno trąbili, że gry są wytworem kultury i należy je traktować w takich samych kategoriach, jak filmy, czy książki. Pojawiły się nawet badania, które mówiły, że córki w wieku szkolnym grające w umiarkowaniu z ojcami, były znacznie szczęśliwsze, niż te, które tego nie robiły.

W roku 2020 nawet Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przy okazji wiosennego lockdownu polecała gry wideo jako jeden z najlepszych sposobów na odstresowanie się, a zarazem na łączność ze znajomymi.

Badanie naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego z 2020 r. jest przełomowe w świecie akademickim. Jego puenta, czyli to, że gry wideo niezwykle przyczyniają się do poprawy naszego samopoczucia - już była wcześniej przez badaczy powtarzana wielokrotnie.

Tym razem jednak naukowcy doszli do tego wniosku badając efekty grania w konkretne gry wideo - po raz pierwszy w historii tego typu badań użyto prawdziwych danych czasu grania pochodzących z gier.

Poprzednio używano jedynie danych, które własnoręcznie zaprezentowali uczestnicy, a więc nie było to do końca obiektywne badanie, gdyż ich realny czas grania mógł się różnić. W przypadku tego badania uczestników było 3274, a wszyscy z nich mieli powyżej 18 lat.

Główny badacz, profesor Andrew Przybylski, wraz z ekipą prześwietlili dwa familijne tytuły, "Animal Crossing" oraz "Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville". W obydwu z nich rozgrywka odbywa się przy pomocy połączenia sieciowego, a więc mamy kontakt z innymi graczami.

Właśnie ten czynnik społeczny, zdaniem Przybylskiego może być kluczem. "Nie wierzę, że ludzie spędzają tyle czasu z grami nastawionymi na interakcje z ludźmi jeśli te gry się im nie podobają" - twierdzi badacz z Uniwersytetu Oksfordzkiego.

Porównuje tego typu gry wideo do czegoś w rodzaju odpowiednika rozmów przy dystrybutorze wody w biurze - to właśnie tam w tradycyjnym miejscu pracy ma miejsce wiele rozmów.

Warto podkreślić, że poprawa samopoczucia jest bardziej zależna od subiektywnych doznań z grania w dany tytuł, aniżeli czasu, jaki mu poświęcamy.

Jest też łyżka dziegciu w tej beczce miodu - okazało się, że ludzie, którzy nie byli w stanie zaspokoić w pełni swoich psychologicznych potrzeb w świecie rzeczywistym, niekoniecznie czuli się lepiej od samego grania.

Czyli jak zwykle chodzi o zdrowy balans między światem realnym a wirtualnym. Ale jednak niezaprzeczalnie - gry wideo poprawiają nasze samopoczucie, pod warunkiem, że nie zaniedbaliśmy się całkowicie pod kątem zdrowia psychicznego.

Graliśmy w Cyberpunk 2077 - polską superprodukcję, na którą czeka cały świat

Naukowcy nie powiedzieli ostatniego słowa. Są żadni kolejnych porcji danych. "Chcemy zbadać więcej gier i graczy w szerszym ujęciu" - mówi profesor Przybylski. Badacz chciałby poznać w następnej kolejności, w jaki sposób formują się przyjaźnie, a także dochodzi do nękania innych w świecie gier.

Wybrane dla Ciebie
Ekspresowa podróż w kosmos. Chińczycy pobili właśnie własny rekord
Ekspresowa podróż w kosmos. Chińczycy pobili właśnie własny rekord
Ekspansja kosmosu. Badacze szukają nowych technologii napędowych
Ekspansja kosmosu. Badacze szukają nowych technologii napędowych
Górnicy na Księżycu coraz bliżej. Jest umowa na wydobycie helu-3
Górnicy na Księżycu coraz bliżej. Jest umowa na wydobycie helu-3
Pięć razy więcej ataków. Użyli ponad 100 rakiet
Pięć razy więcej ataków. Użyli ponad 100 rakiet
Mają pełne magazyny. Mogą otworzyć je dla Ukrainy
Mają pełne magazyny. Mogą otworzyć je dla Ukrainy
Naśladowanie mózgu może poprawić wydajność AI. Znaleźli nową metodę
Naśladowanie mózgu może poprawić wydajność AI. Znaleźli nową metodę
Kometa 3I/ATLAS zaskakująco pojaśniała. Naukowcy szukają wyjaśnień
Kometa 3I/ATLAS zaskakująco pojaśniała. Naukowcy szukają wyjaśnień
Ukraińcy mają problem. Drony Rosjan są coraz lepsze
Ukraińcy mają problem. Drony Rosjan są coraz lepsze
To prawdziwy koniec. Ostatnia sonda w otoczeniu Wenus zamilkła
To prawdziwy koniec. Ostatnia sonda w otoczeniu Wenus zamilkła
Rosjanie odebrali nowe myśliwce. Najważniejszą informację znów ukryli
Rosjanie odebrali nowe myśliwce. Najważniejszą informację znów ukryli
Nowa zimna wojna. Ameryka przegapiła atomowy wyścig zbrojeń
Nowa zimna wojna. Ameryka przegapiła atomowy wyścig zbrojeń
Pancerne marzenia Niemiec. Liczba pancernych Pum znacznie wzrośnie
Pancerne marzenia Niemiec. Liczba pancernych Pum znacznie wzrośnie
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟