Groźby i żarty nie działają. Nienawiść w sieci zmniejsza tylko empatia

Mowa nienawiści to powszechny element internetowego krajobrazu. Zespół socjologów z Zurychu zaproponował nowy mechanizm, który mógłby ograniczyć ten problem.

Groźby i żarty nie działają. Nienawiść w sieci zmniejsza tylko empatia
Źródło zdjęć: © Pexels | Shamia Casiano

18.12.2021 | aktual.: 24.02.2022 15:44

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Większość platform i portali internetowych walczy z nienawistnymi komentarzami za pomocą surowej moderacji lub coraz bardziej zaawansowanych filtrów. Nie ma jednak wątpliwości, że obecnie wykorzystywane narzędzia nie są w stanie skutecznie rozwiązać problemu. Według różnych szacunków, media społecznościowe radzą sobie z zaledwie 5% agresywnych komentarzy.

Zdaniem zespołu Dominika Hangartnera z Uniwersytetu w Zurychu, alternatywą dla uciszania napastliwych jednostek, jest wykorzystanie odpowiednio ukierunkowanej "kontrmowy". Socjologowie sprawdzili, jakiego rodzaju wiadomości mogą najskuteczniej zniechęcić internautów do grubiańskich zachowań.

Sięgając do metod uczenia maszynowego, naukowcy wybrali 1350 użytkowników Twittera, którzy w ostatnim czasie dzielili się treściami ksenofobicznymi lub rasistowskimi. Podzielono ich na trzy grupy, stosując wobec każdej z nich inną strategię kontrmowy: odpowiedzi humorystyczne, grożenie konsekwencjami oraz próbę wywołania empatii.

Rezultaty badania okazały się wyjątkowo klarowne. Zdecydowanie najlepsze efekty przyniosła ostatnia strategia, polegająca na skłonieniu adwersarza do postawienia się w roli atakowanej strony. Po takiej "interwencji" aż jedna trzecia obserwowanych twitterowiczów przestała rozsiewać szkodliwe treści. Efekt komentarzy humorystycznych oraz przestrzegających przed konsekwencjami był marginalny.

"Z pewnością nie znaleźliśmy panaceum na internetową mowę nienawiści, ale odkryliśmy pewne wskazówki dotyczące tego, które strategie mają prawo działać, a które nie" – mówi Hangartner. Zespół będzie kontynuował badania, w celu jak najprecyzyjniejszego ustalenia, jakie konkretnie komunikaty dają największe szanse powodzenia.

Więcej informacji znajdziesz w źródle: D. Hangartner, G. Gennaro, S. Alasiri, Empathy-based counterspeech can reduce racist hate speech in a social media field experiment, PNAS.

Źródło artykułu:WP Tech
wiadomościfacebookmedia społecznościowe
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (2)