Graz: Solaris Urbino 12 Hydrogen. Pierwsze testy w Austrii
W Austrii trwają testy najnowszego autobusu marki Solaris, który wyposażono w napęd wodorowy. Ten 12-metrowy pojazd ma pomóc w tworzeniu zeroemisyjnego transportu publicznego. Już znalazł pierwszych nabywców.
Solaris Urbino 12 Hydrogen to najnowsze rozwiązanie polskiego producenta autobusów. Jego testy rozpoczęły się w austriackiej Styrii. Autobus w barwach lokalnego przewoźnika Postbusa ma jeździć przez tydzień najważniejszymi miejskimi liniami Graz.
Autobusy z napędem wodorowym, które poruszają się po Graz będą korzystały ze stacji tankowania zlokalizowanej na terenie centrum badawczego HyCentA Research GmbH. Jest to instytucja specjalizująca się w badaniach nad technikami przemysłowego wykorzystania wodoru.
HyCentA Research GmbH to jedyne miejsce w Austrii, gdzie można skorzystać z infrastruktury zasilania hydrobusów. Technika tankowania jest odmienna niż w przypadku aut wodorowych. Różnica polega na tym, że wodór wtłaczany jest pod mniejszym ciśnieniem. Jedno tankowanie pochłania około 30 kg wodoru.
Burmistrz miasta Siegfried Nagl powiedział: - Do 2025 r. miasto Graz będzie korzystało z całkowicie zeroemisyjnego transportu publicznego. Potrzebujemy technologii, których produktem nie będzie CO2, a technologia wodorowa jest jedną z najbardziej obiecujących.
Autobusy z napędem wodorowym Solarisa zamówił już włoski przewoźnik Bolzano. Popularność tego rozwiązania stale rośnie i coraz więcej firm związanych z transportem publicznym rezygnuje z pojazdów emitujących CO2.
ZTM i transport zeroemisyjny
ZTM deklaruje stopniową rezygnację z autobusów napędzanych silnikami diesla. 22 lipca 2019 roku firma podpisała umowę na zakup 130 zeroemisyjnych pojazdów. Jest to jeden z największych kontraktów na autobusy elektryczne w Europie.
Dostawy przegubowych Solarisów Urbino 18 Electric rozpoczną się w 2020 roku. Pojazdy będą posiadały klimatyzację, gniazda USB i rozbudowany system informacji pasażerskiej.
Obecnie ZTM stawia na autobusy elektryczne. Nie można wykluczyć, że w przyszłości do floty ekologicznych pojazdów dołączą również autobusy z napędem wodorowym.