Google pompuje coraz więcej pieniędzy w lobbing

Google pompuje coraz więcej pieniędzy w lobbing
28.01.2010 14:52
Google pompuje coraz więcej pieniędzy w lobbing
Źródło zdjęć: © Google

W ciągu minionych trzech lat koncern Google prawie trzykrotnie zwiększył wydatki na działania lobbystyczne w Waszyngtonie. Według prowadzonej przez Senat USA Lobbying Disclosure Act Database firma wydała w 2009 roku ponad 4 miliony dolarów na reprezentowanie własnych interesów w instytucjach rządowych; w roku 2007 ta suma wynosiła zaledwie 1,5 miliona dolarów. Od 1995 roku amerykańskie przedsiębiorstwa są zobowiązane do upubliczniania wydatków na lobbing.

W ciągu minionych trzech lat koncern Google prawie trzykrotnie zwiększył wydatki na działania lobbystyczne w Waszyngtonie. Według prowadzonej przez Senat USA Lobbying Disclosure Act Database firma wydała w 2009 roku ponad 4 miliony dolarów na reprezentowanie własnych interesów w instytucjach rządowych; w roku 2007 ta suma wynosiła zaledwie 1,5 miliona dolarów. Od 1995 roku amerykańskie przedsiębiorstwa są zobowiązane do upubliczniania wydatków na lobbing.

Wprawdzie z formularzy, które należy wypełnić, nie wynika dokładnie, na co przeznaczone zostały pieniądze, ale wymieniani są lobbyści, instytucje, z którymi nawiązywano kontakt, a także ogólny zarys dziedzin, których dotyczył lobbing. W przypadku Google'a były nimi Regulation of Online Advertising i Intellectual Property Issues –. a więc zagadnienia dotyczące działalności reklamowej i praw autorskich w projekcie Google Books.

W 200. roku zmalały za to lobbingowe wydatki Microsoftu: software’owy gigant przeznaczył na reprezentację własnych interesów 6,7 miliona dolarów zamiast 9 milionów w roku 2007 i 8,9 miliona w 2008. Natomiast Intel – przeciwko któremu Federalna Komisja Handlu (Federal Trade Commission, FTC) wszczęła w grudniu oficjalne postępowanie dotyczące nadużywania dominującej pozycji na rynku – przeznaczył większe środki na lobbing: w 2009 roku osiągnęły one rekordowy poziom 4 milionów dolarów.

Wszystko to jednak znaczy niewiele w porównaniu z sumami wyłożonymi na działania lobbystyczne w ubiegłym roku przez firmę Medco Health Solutions: według Senatu ta wydała prawie miliard dolarów na zabezpieczenie interesów w Waszyngtonie. Znaczna część tej kwoty była prawdopodobnie związana z kontrowersyjną reformą systemu służby zdrowia, którą przygotowuje prezydent Barack Obama.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)