Google najchętniej wyszukuje... Google'a

Strona głównaGoogle najchętniej wyszukuje... Google'a
21.01.2011 13:26
Google najchętniej wyszukuje... Google'a

Google, Bing i Yahoo!, przedstawiając wyniki wyszukiwania, promują własne produkty i usługi, a tym samym utrudniają konkurencję - tak właśnie wynika z badania przeprowadzonego przez profesora Benjamina Edelmana.

Google, Bing i Yahoo!, przedstawiając wyniki wyszukiwania, promują własne produkty i usługi, a tym samym utrudniają konkurencję - tak właśnie wynika z badania przeprowadzonego przez profesora Benjamina Edelmana.

Jest to szczególnie istotne w przypadku Google'a ze względu na jego dominującą pozycję rynkową –. uważa Edelman, który już nie pierwszy raz nadepnął na odcisk koncernowi z Mountain View.

288765534043191443
Źródło zdjęć: © (fot. Google)

Edelman i jego współpracownik Benjamin Lockwood eksperymentowali w sierpniu 201. roku z 32 hasłami wyszukiwania. Dwa szperacze – Google i Yahoo! – wykazywały wyraźne skłonności do pokazywania wyników z własnych serwisów na pierwszym miejscu albo przynajmniej w pierwszej trójce. Działo się tak ma przykład w przypadku haseł "mail" i "email": pierwszą odpowiedzią Google'a było mail.google.com, a Yahoo! – mail.yahoo.com. Według firmy comScore około jednej trzeciej użytkowników wyszukiwarek klika pierwsze wyniki, więc autopromocja ma niebagatelne znaczenie. Bing w o wiele mniejszym stopniu preferował witryny Microsoftu, ale Edelman i Lockwood nie uwzględnili nawiązywanego właśnie sojuszu Yahoo! z Microsoftem, a mógł on wpływać na wyniki Binga.

Badacze nie zgadzają się z twierdzeniem, że preferowanie własnych serwisów i usług odpowiada oczekiwaniom użytkowników. W niektórych przypadkach internauci masowo ignorowali pierwszy wynik wyszukiwania i przechodzili do produktu konkurencji – działo się tak na przykład z hasłem "email". Google pokazywał wynik mail.google.com na pierwszym miejscu, a odsyłacz klikało 29% użytkowników. Drugi na liście adres – mail.yahoo.com – wybrało 54% internautów. Badacze wyciągają zatem wniosek, że Google nie w każdym przypadku sortuje wyniki wyszukiwania "na bazie algorytmów, obiektywnie i bez manipulacji" – a tak właśnie twierdzi koncern z Mountain View.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)