Google najchętniej wyszukuje... Google'a

Google, Bing i Yahoo!, przedstawiając wyniki wyszukiwania, promują własne produkty i usługi, a tym samym utrudniają konkurencję - tak właśnie wynika z badania przeprowadzonego przez profesora Benjamina Edelmana.

Google najchętniej wyszukuje... Google'a
6

Google, Bing i Yahoo!, przedstawiając wyniki wyszukiwania, promują własne produkty i usługi, a tym samym utrudniają konkurencję - tak właśnie wynika z badania przeprowadzonego przez profesora Benjamina Edelmana.

Jest to szczególnie istotne w przypadku Google'a ze względu na jego dominującą pozycję rynkową –. uważa Edelman, który już nie pierwszy raz nadepnął na odcisk koncernowi z Mountain View.

Obraz
© (fot. Google)

Edelman i jego współpracownik Benjamin Lockwood eksperymentowali w sierpniu 201. roku z 32 hasłami wyszukiwania. Dwa szperacze – Google i Yahoo! – wykazywały wyraźne skłonności do pokazywania wyników z własnych serwisów na pierwszym miejscu albo przynajmniej w pierwszej trójce. Działo się tak ma przykład w przypadku haseł "mail" i "email": pierwszą odpowiedzią Google'a było mail.google.com, a Yahoo! – mail.yahoo.com. Według firmy comScore około jednej trzeciej użytkowników wyszukiwarek klika pierwsze wyniki, więc autopromocja ma niebagatelne znaczenie. Bing w o wiele mniejszym stopniu preferował witryny Microsoftu, ale Edelman i Lockwood nie uwzględnili nawiązywanego właśnie sojuszu Yahoo! z Microsoftem, a mógł on wpływać na wyniki Binga.

Badacze nie zgadzają się z twierdzeniem, że preferowanie własnych serwisów i usług odpowiada oczekiwaniom użytkowników. W niektórych przypadkach internauci masowo ignorowali pierwszy wynik wyszukiwania i przechodzili do produktu konkurencji – działo się tak na przykład z hasłem "email". Google pokazywał wynik mail.google.com na pierwszym miejscu, a odsyłacz klikało 29% użytkowników. Drugi na liście adres – mail.yahoo.com – wybrało 54% internautów. Badacze wyciągają zatem wniosek, że Google nie w każdym przypadku sortuje wyniki wyszukiwania "na bazie algorytmów, obiektywnie i bez manipulacji" – a tak właśnie twierdzi koncern z Mountain View.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

6

Wybrane dla Ciebie

Powstał droid inspirowany "Gwiezdnymi wojnami". Potrafi się komunikować
Powstał droid inspirowany "Gwiezdnymi wojnami". Potrafi się komunikować
F-35 zagrożone. Pilot musiał ratować się unikami przed rakietą Huti
F-35 zagrożone. Pilot musiał ratować się unikami przed rakietą Huti
Banany zagrożone. Niektóre odmiany nie przetrwają przez zmiany klimatu
Banany zagrożone. Niektóre odmiany nie przetrwają przez zmiany klimatu
Manewry NATO Formidable Shield 2025. Testy systemu przeciwlotniczego NOMADS
Manewry NATO Formidable Shield 2025. Testy systemu przeciwlotniczego NOMADS
Latające cysterny mogą szybować 100 lat. Są kluczowe dla US Air Force
Latające cysterny mogą szybować 100 lat. Są kluczowe dla US Air Force
Ukraińskie Siły Specjalne zniszczyły rzadki system Uragan-1
Ukraińskie Siły Specjalne zniszczyły rzadki system Uragan-1
W 10 sekund wykryją zaburzenia psychiczne. Rewolucyjna metoda AI
W 10 sekund wykryją zaburzenia psychiczne. Rewolucyjna metoda AI
Zamówili niemal setkę F‑35. Chcieliby zrezygnować, ale już nie mogą
Zamówili niemal setkę F‑35. Chcieliby zrezygnować, ale już nie mogą
Co to jest? Każdy z nas "promienieje" tajemniczą aurą
Co to jest? Każdy z nas "promienieje" tajemniczą aurą
Ukraińcy muszą chować czołgi. "Większość czasu w stodołach"
Ukraińcy muszą chować czołgi. "Większość czasu w stodołach"
Pomoc z drugiego końca świata. Obiecane pojazdy już w Ukrainie
Pomoc z drugiego końca świata. Obiecane pojazdy już w Ukrainie
Pentagon inwestuje w AI. Czas wykrywania celów skrócony o 80 proc.
Pentagon inwestuje w AI. Czas wykrywania celów skrócony o 80 proc.