Nowe Airbusy A220 dla LOT-u. Dalekie podróże i mniejsza produkcja CO2
Polskie linie lotnicze LOT kupią nowe Airbusy A220. To nowoczesne maszyny, które zwiększą zasięg podróży do 6 700 km i sprawią, że będziemy ponosić mniejsze koszty środowiskowe. Sprzęt zostanie wprowadzony do 2027 r. i pomieści od 100 do 160 pasażerów.
W poniedziałek (16.06) LOT podpisał duży kontrakt na zakup maszyn, które wzbogacą flotę naszego kraju. W portfolio przewoźnika pojawi się 40 nowych samolotów, a umowa opiewa prawie na 4 mld dolarów.
Wybieramy dziś, z myślą o przyszłości. Samoloty rodziny Airbus A220, które zaczną dołączać do floty PLL LOT od 2027 roku, otwierają nam nowe możliwości rozwoju i wzrostu, które są filarami naszej strategii. Nowoczesne, oszczędne, zaprojektowane z myślą o komforcie naszych pasażerów samoloty pozwolą nam skutecznie konkurować na europejskim niebie, umacniać pozycję preferowanego przewoźnika naszej części Europy i przygotować LOT do roli wiodącej linii lotniczej w Centralnym Porcie Komunikacyjnym
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, podczas najważniejszego wydarzenia lotniczego 2025 roku – targów "Paris Air Show" przedstawiciele PLL LOT i Airbusa, w obecności Ministra Infrastruktury RP, Dariusza Klimczaka, oraz Ministra Transportu Republiki Francuskiej Philipe Tabarota podpisali zamówienie, w ramach którego w latach 2027-2031 PLL LOT pozyskają 40 samolotów typu Airbus A220 w wersjach -100 i -300.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Świat na abonament. Czas na kapitalizm subskrypcyjny? - Historie Jutra napędza PLAY #8
A200 jest optymalny i bezpieczny
Polskie Linie Lotnicze LOT wybrały model A220 w wersjach -100 i -300. Airbus A220, choć dziś nosi logo europejskiego producenta, swoje początki zawdzięcza kanadyjskiej firmie Bombardier, która rozpoczęła prace nad tym modelem w 2008 roku. Pierwotnie znany jako CS100 i CS300, samolot uzyskał certyfikaty odpowiednio w 2016 i 2017 roku, a w 2018 roku projekt został przejęty przez Airbusa i przemianowany na A220-100 oraz A220-300.
Maszyna jest wąskokadłubowa i dostępna w dwóch wariantach: mniejszy mieści od 108 do 133 pasażerów, a większy – od 130 do 160, w zależności od konfiguracji kabiny. Obie wersje napędzane są oszczędnymi silnikami Pratt & Whitney PW1500G, które zapewniają niski poziom spalania oraz zasięg odpowiednio 6 667 km dla A220-100 i 6 297 km dla A220-300.
A220 będą napędzane nowoczesnymi silnikami PW1500G od Pratt&Whitney
Na horyzoncie pojawiła się także możliwość rozszerzenia oferty, bowiem istnieje szansa, że LOT w ramach opcji i prawa zakupu zyska możliwość nabycia kolejnych 44 maszyn. Dodatkowo polski przewoźnik zawarł umowę na dostawę silników do floty regionalnej. Będą to silniki PW1500G producenta Pratt&Whitney. Jak podaje PAP, współpraca obejmuje zarówno dostawę technologii, jak i współpracę w zakresie optymalizacji eksploatacji floty samolotów regionalnych.
Zużycie paliwa mniejsze nawet o 25 proc. na pasażera
PLL LOT stawia na nowoczesność i ekologię, wprowadzając do swojej floty samoloty Airbus A220. To pierwsze w najnowszej historii przewoźnika zamówienie u tego producenta. Nowa generacja regionalnych odrzutowców nie tylko zwiększy możliwości operacyjne dzięki zasięgowi do 6 700 km i pojemności od 100 do 160 pasażerów, ale także przyczyni się do ograniczenia wpływu lotnictwa na środowisko. Airbus A220 oferuje o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na pasażera oraz niższe emisje CO2 i hałasu w porównaniu z poprzednimi modelami.