Gdańsk z najnowocześniejszym systemem nawigacyjnym w Polsce. Prace trwały od ponad 4 lat
Na lotnisku im. Lecha Wałęsy w Gdańsku uruchomiono najnowocześniejszy w Polsce system nawigacyjny. Umożliwia on starty i lądowania w niezwykle trudnych warunkach pogodowych. Całkowity koszt jego wdrożenia wyniósł prawie 7,5 miliona złotych.
Od 28 stycznia 2021 roku w Porcie Lotniczym Gdańsk funkcjonuje najnowocześniejszy w Polsce system ILS (Instrument Landing System) kategorii III B. To pierwszy w naszym kraju radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowania samolotów w warunkach ograniczonej widzialności.
Oznacza to, że gdańskie lotnisko im. Lecha Wałęsy dysponuje takim system, jakim mogą pochwalić się największe europejskie porty lotnicze. Umożliwia on starty i lądowania w bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.
- Dotychczas przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 metrów włącznie. Równocześnie załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 metrów. Od dzisiaj minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia spadła do zera - informuje Port Lotniczy Gdańsk.
Czytaj także: Niemcy budują morski laser bojowy
- W PAŻP bardzo mocno stawiamy na innowacje. Uruchomienie ILS kat. III B na lotnisku w Gdańsku to przejście tego portu lotniczego do ścisłej czołówki w kategorii innowacje i nowoczesność. Najnowszy system wpłynie na bezpieczeństwo, możliwość wykonywania operacji lotniczych w trudnych warunkach i płynność ruchu - komentuje Janusz Janiszewski, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Najnowocześniejszy system w Polsce
Prace nad uruchomieniem kategorii III ILS trwały w Gdańsku od ponad 4 lat. W procesie udział wzięły: Port Lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego.
- Lotnisko z najnowocześniejszym w Polsce systemem ILS daje prawie 100-procentową pewność i niezawodność startów i lądowań. Skuteczność zależeć będzie jednak także od przeszkolenia pracowników linii lotniczych i możliwości ich samolotów. Cała flota i załogi Wizz Aira posiadają uprawnienia do korzystania z kategorii III B, a Ryanaira z kat. III A. W Polskich Liniach Lotniczych LOT Dreamlinery lądują w kat. III B, Boeingi 738, Embraery 170 i 190 w kat. III A, a Bombardiery Dh8D w kat. II. - mówi Jarosław Trzoska, Kierownik Działu Operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk
Całkowity koszt uruchomienia systemu wyniósł blisko 7,5 miliona złotych. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln złotych na dostosowanie lotniska do kat III B i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. Za antenę FFM (Far Field Monitor) 2 miliony zł zapłaciła Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.