Filipiny chcą więcej śmigłowców Black Hawk z Mielca. Prezydent kraju potwierdza
05.02.2021 15:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Filipińskie siły zbrojne zamówią dodatkową partię śmigłowców Black Hawk produkowanych w zakładach PZL Mielec. Zakup większej ilości egzemplarzy potwierdził prezydent Rodrigo Duterte. Łącznie do azjatyckiego kraju trafi 31 maszyn tego typu.
Prezydent Filipin Rodrigo Duterte zatwierdził zakup dodatkowych 15 śmigłowców Black Hawk produkowanych w zakładach PZL Mielec - poinformował lokalny serwis "Sun Star". Dołączą one do szesnastu maszyn tego typu, które zostały już zamówione.
Black Hawki zastąpią używane na Filipinach śmigłowce Huey w wersjach UH-1H i UH-1D, które ulegają ostatnio częstym wypadkom. W wyniku styczniowej katastrofy z udziałem jednego z nich zginęło łącznie siedem osób.
Kontrakt między Filipinami a firmą Sikorsky Aircraft podpisano w 2019 roku. Na jego mocy do azjatyckiego kraju miało trafić 16 śmigłowców S-70i Black Hawk. Sześć z nich weszło już do służby, pozostałe dziesięć maszyn dołączy do nich jeszcze w tym roku. Łączna kwota umowy opiewa na ponad 240 milionów dolarów.
Filipiński resort obrony poinformował, że śmigłowce wielozadaniowe są niezbędne do transportu żołnierzy i zaopatrzenia. W specjalnym komunikacie dodano, że wykorzystanie tego rodzaju maszyn jest szczególnie istotne z uwagi na liczne wyspy i ukształtowanie terenu na Filipinach.
Przypomnijmy, że śmigłowce S-70i Black Hawk znajdują się również na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Cztery maszyny tego typu zostały zakupione dla Wojsk Specjalnych w styczniu 2019 roku. Trzy egzemplarze posiada z kolei polska policja, która używa ich m.in. do wsparcia działań pododdziałów kontrterrorystycznych.
S-70i Black Hawk
Śmigłowce są odmianą UH-60M Black Hawk oferowaną na eksport. W porównaniu do standardowej wersji są lżejsze o ok. 500 kg, z powodu braku wyposażenia zastrzeżonego dla amerykańskich sił zbrojnych.
Wiropłat napędzany jest przez te same silniki co UH-60M, jednak zastosowano w nim układ sterowania z T700-GE-701C. Wirnik główny śmigłowca S-70i pochodzi z wersji UH-60L. Maszyny wykorzystują wspólną awionikę z czterema wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi, jednak w wersji S-70i została uproszczona. Pozostałe elementy struktury wiropłatu oraz układ dynamiczny są wspólne.