Facebook wchodzi we współpracę z PAP w walce z fake newsami

Facebook, który jest jedną z wylęgarni fake newsów, bierze się w 2018 roku na poważnie za walkę z nimi. W kolejnym kroku, portal nawiązał współpracę z Polską Agencją Prasową w Polsce.

Facebook wchodzi we współpracę z PAP w walce z fake newsami
Źródło zdjęć: © facebook
Bolesław Breczko

09.10.2018 | aktual.: 09.10.2018 15:10

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W ramach wspólnej akcji PAP i Facebooka powstała społeczna kampania informacyjna, która dotrze do większości użytkowników giganta w Polsce. Firma przewiduje, że specjalnie przygotowany na tę okazję film zobaczy 80 proc. użytkowników. Kampania będzie rozpowszechniana w podobny sposób jak reklamy, a osoby zainteresowane mogą ją zobaczyć na fanpage'u Polskiej Agencji Prasowej na Facebooku.

Facebook kontra Fake Newsy

Kampania zatytułowana jest: "Jak rozpoznać fałszywe wiadomości" i wskazuje na elementy, po których można rozpoznać tzw. fake newsy (lub false newsy, bo z takiej nazwy korzysta Facebook do opisu tego zjawiska).

Film w kampanii składa się z dziewięciu slajdów z prostymi i łatwymi do zrozumienia poradami:

  1. Dobrze przyjrzyj się adresowi URL – strony podszywające się pod prawdziwe imitują ich adresy url, np. wp-pl.com zamiast wp.pl
  2. Sprawdź źródło – jeśli nie ufasz organizacji, która zamieszcza newsa możesz dowiedzieć się o niej więcej klikając zakładkę "informacje" na stronie organizacji na Facebooku.
  3. Uważaj na nietypowe formatowanie – strony z fałszywymi informacjami często zawierają błędy stylistyczne i ortograficzne.
  4. Zwróć uwagę na zdjęcia – obrazy mogą być zmanipulowane lub pochodzić z innego czasu lub wydarzenia. Przydatną funkcją w sprawdzaniu wiarygodności zdjęcia jest wyszukiwanie grafiki Google.
  5. Sprawdź daty – Zwróć uwagę czy data jest wiarygodna lub czy news nie jest przestarzały
  6. Sprawdź dowody – nie wierz w teksty niepoparte faktami, sprawdź czy tekst odwołuje się do wiarygodnych danych, raportów, etc.
  7. Poszukaj opinii innych osób – sprawdź czy podobną informację podaje kilka niezależnych źródeł lub redakcji. Jeśli jest ona widoczna tylko na jednej, mało znanej stronie może to oznaczać, że masz do czynienia z fake newsem.
  8. Czy zdarzenie jest dowcipem? – portale jak amerykański The Onion lub polski Asz Dziennik publikują zmyślone, humorystyczne historie wyglądające jak newsy, zawsze jednak informują o tym czytelnika. Sprawdź, czy dane źródło publikuje humorystyczne treści i czy szczegóły informacji oraz jej ton sugerują, że to tylko zabawa.
  9. Niektóre informacje celowo są fałszywe – podchodź sceptycznie do informacji w internecie i udostępniaj tylko te, do których masz pewność, że są prawdziwe.

Polski Facebook nadal bez "fact checkera"

Współpraca Facebooka z Polską Agencją Prasową ograniczy się na razie tylko do wspólnej kampanii społecznej. PAP nie będzie pełni roli tzw. fact checkera dla Facebooka w Polsce.

Fact cheker, to niezależna organizacja prasowa, która weryfikuje prawdziwość informacji na Facebooku. Jeśli zgłoszona przez użytkowników informacja okaże się fake newsem, to fact checker oznaczy ją i ograniczy jej zasięgi lub całkowicie usunie z Facebooka.

Facebook chce mieć takie niezależne jednostki weryfikacyjne we wszystkich językach w jakich dostępny jest portal. Problem polega na tym, że organizacja musi otrzymać certyfikat Poynter Institute, międzynarodowej organizacji zrzeszającej lokalnych fact checkerów. Niestety w Polsce jeszcze takiego nie ma.

Informacje weryfikowała będzie też administracja

Także polska administracja szykuje się do powołania jednostki do walki z fake newsami. Sylwia Czubkowska pisze w Wyborczej Technologie o nowym portalu rządowy, który wystartuje przy okazji jesiennej kampanii samorządowej. Portal, którego adresu na razie nie znamy będzie przyjmował zgłoszenia o fake newsach od internautów i oceniał ich wiarygodność.

wiadomościfacebookfake news
Komentarze (4)