F‑35 lądował na drodze. Kamera wszystko zarejestrowała

Na platformie X, na oficjalnym koncie poświęconym myśliwcom F-35 Lightning II pojawiło się interesujące nagranie. Można na nim zobaczyć, jak samolot ląduje na drodze. Jak zaznacza Lockheed Martin, dowodzi to, że myśliwiec "został stworzony nie tylko z myślą o szybkości i ukrywaniu się — jest wszechstronny i działa w każdym środowisku. F-35 nadal udowadnia, dlaczego jest najbardziej zaawansowanym myśliwcem na świecie". Jakie są jego najważniejsze cechy?

Włoski F-35B - zdjęcie ilustracyjne
Włoski F-35B - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © NATO | Edouard Bocquet

23.10.2024 18:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zdolność do lądowania samolotów wojskowych na cywilnych drogach jest niezwykle cenna w przypadku potencjalnych konfliktów zbrojnych. Lotniska - szczególnie wojskowe - są jednym z pierwszych celów ataków wroga, a zbyt długie bazowanie samolotów na ich płytach może doprowadzić do poważnych strat. Zwłaszcza że ich lokalizacje w większości przypadków są dobrze znane na długo przed rozpoczęciem działań zbrojnych.

F-35 lądował na drodze

Nagranie opublikowane przez koncern Lockheed Martin na oficjalnym koncie poświęconym myśliwcom F-35 Lightning II na platformie X, dowodzi, że taką zdolność mają uznawane za jedne z najnowocześniejszych myśliwców świata, czyli F-35. Materiał pokazuje, jak pilot podchodzi do lądowania, a następnie miękko ląduje na jednej z dróg. Można go obejrzeć poniżej:

Myśliwiec F-35 to zaawansowana maszyna 5. generacji, wyposażona w technologie stealth, która czyni ją trudną do wykrycia przez radar. Może osiągać prędkość maksymalną do 1,8 Ma (ok. 2200 km/h) oraz operować na pułapie ok. 15 km. F-35 jest zdolny do przenoszenia różnego rodzaju uzbrojenia, w tym bomb kierowanych GBU i pocisków AIM-120 AMRAAM, co czyni go uniwersalnym narzędziem na polu walki.

Polska zamówiła 32 myśliwce F-35A, pierwszy z nich zaprezentowano w Fort Worth w Teksasie pod koniec sierpnia 2024 r. Rocznie Polska ma odbierać od czterech do sześciu egzemplarzy. Pierwsze maszyny posłużą do szkolenia polskich pilotów w USA, a do Polski trafią na przełomie 2025 i 2026 roku. Dostawy myśliwców mają zakończyć się w 2030 r.

Komentarze (1)