F‑2 – większy brat F‑16. Wygląda podobnie, ale to latający samuraj

Samolot F-2
Samolot F-2
Łukasz Michalik

18.04.2022 17:57, aktual.: 18.04.2022 21:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jeśli coś wygląda jak F-16, wcale nie musi być amerykańskim Viperem. Popularny na całym świecie samolot ma bowiem brata bliźniaka. Choć japoński F-2 wizualnie bardzo przypomina F-16, jest maszyną o zupełnie innych możliwościach i góruje nad pierwowzorem.

Samolot F-2 powstał w wyniku realizacji programu FS-X. Był to japoński program budowy samolotu nowej generacji, którego kluczowym zadaniem miała być walka z okrętami przeciwnika – chodziło o zniszczenie ewentualnych sił desantowych, zmierzających w kierunku Japonii. Nowa maszyna miała także oferować możliwość zwalczania samolotów przeciwnika.

W połowie lat 80. Japończycy doszli do wniosku, że opracowanie samolotu nowej generacji własnymi siłami – choć możliwe – będzie problematyczne. Postanowili poszukać zagranicznego kooperanta i – w poszukiwaniu idealnego samolotu – testowali m.in. amerykańskie F-15, F-16 i F-18.

Najbliższy japońskim wymaganiom okazał się F-16, więc zapadła decyzja, aby na jego podstawie, w kooperacji ze Stanami Zjednoczonymi, zbudować przyszłościową, japońską maszynę wielozadaniową nowej generacji. Tak narodził się samolot F-2.

F-2 z radarem AESA

Nowa maszyna, nad którą prace rozpoczęto w 1990 roku, była połączeniem rozwiązań, zastosowanych w samolocie F-16C/D Block 40, eksperymentalnym Agile Falcon, a także japońskich pomysłów i technologii.

Opracowany przez Japończyków we współpracy ze Stanami Zjednoczonymi samolot okazał się bardzo podobny do F-16, jednak pod względem możliwości znacząco przewyższał swój pierwowzór.

Mocnym atutem japońskiej maszyny jest radar J/APG-1 z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) – pierwszy tego typu zastosowany w seryjnym samolocie myśliwskim.

Pozwala on na wykrywanie celów na dystansie 233 km, jednoczesne śledzenie i naprowadzeni uzbrojenia na wiele z nich, a także na jednoczesne wykonywanie mapy rzeźby terenu.

Samolot F-2
Samolot F-2© Domena publiczna

F-2 – dane techniczne:

  • data oblotu: 1995 r.;
  • ciąg silnika: 76,3 kN (128,9 kN z dopalaniem);
  • rozpiętość: 11,1 m;
  • długość: 15,5 m;
  • powierzchnia nośna 34,8 m2;
  • maks. masa startowa 22 t;
  • masa uzbrojenia: 8 t;
  • prędkość maks.: 2400 km/h.

F-2 i F-16 – różnice

Jak najłatwiej odróżnić F-2 od F-16? Oba samoloty wyglądają bardzo podobnie, jednak F-2 ma trzyczęściową osłonę kabiny, podczas gdy F-16 ma osłonę dwudzielną. F-2 ma także większe skrzydła, a także szerszy – z uwagi na nowy radar – przód kadłuba.

F-2 - dobrze widoczna trójdzielna osłona kabiny
F-2 - dobrze widoczna trójdzielna osłona kabiny© Jerry Gunner, Lic. CC BY-SA 2.0, Wikimedia Commons

Japoński samolot został także wykonany z szerokim zastosowaniem materiałów kompozytowych – mimo takiej samej sylwetki, kompozytowe skrzydła i część kadłuba zapewniają znacznie wyższe właściwości stealth. F-2 ma także 11 (z czego dwa podwójne) zaczepów, pozwalających na podczepienie uzbrojenia i wyposażenie.

Samoloty różnią się także cechami, których nie widać – F-2 jest szybszy (2400 km/h), ma wyższy pułap operacyjny, a oprócz szerokiej gamy amerykańskiego uzbrojenia może także przenosić broń produkcji japońskiej.

Przewagi te zostały okupione znacznie wyższą ceną – gdy w latach 90. F-16 kosztował ok. 18 mln dol., cena F-2 sięgała 100 mln. Ostatecznie powstało 98 egzemplarzy tej maszyny, eksploatowanych wyłącznie przez siły powietrzne Japonii. Plany przewidują, że samoloty te zostaną około 2030 roku zastąpione przez maszyny F-3, wyprodukowane w całości przez Japonię.

Komentarze (26)