Eurotank. Niemcy chcą zaangażować więcej krajów w budowę czołgu przyszłości
Jak wynika z najnowszego raportu, Niemcy oczekują, że po wrześniowej konferencji więcej krajów z Unii Europejskiej i NATO zaangażuje się w program rozwoju bojowego MGCS (Main Ground Combat System).
20.05.2021 08:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
MGCS Main Ground Combat System to zapoczątkowany pod koniec 2019 roku program, mający na celu zaprojektowanie i budowę europejskiego czołgu przyszłości, który będzie mógł zastąpić modele Leopard 2 i Leclerc.
Od początku program był rozwijany przez Niemcy oraz Francję, ale jak wynika z raportu, do którego dotarł serwis Defense News, we wrześniu ma się odbyć międzynarodowe wydarzenie, po którym Niemcy spodziewają się, że do projektu dołączą inne kraje NATO i Unii Europejskiej.
O planach na rozszerzenie współpracy mowa jest już od dawna, ale nie podano, które kraje mają dołączyć do programu. W styczniu 2021 roku ogłoszono, że brytyjskie Ministerstwo Obrony rozpoczęło rozmowy z Francją i Niemcami na temat ich udziału w projekcie MGCS.
Na liście potencjalnych kandydatów znalazły się również Niderlandy i Szwecja, a jeszcze pod koniec zeszłego roku Niemcy potwierdzili, że są zainteresowani zaproszeniem do MGCS Włoch. Ci z kolei proponowali, by na liście potencjalnych partnerów znalazły się również Polska i Hiszpania, jednak dotychczasowe informacje wykluczają udział tych dwóch krajów w niemiecko-francuskim przedsięwzięciu.
Na razie ogólna koncepcja europejskiego czołgu nie jest znana, ale z dokumentów, do których dotarł Defense News, wynika, że kraje pracują już nad systemami współdziałania z bezzałogowymi platformami, ulepszonymi zestawami czujników, integracją z różnymi rodzajami uzbrojenia oraz ogólnie wyższym poziomem ochrony załogi.
Obecne plany przewidują, że nowe technologie będą testowane do 2024 r. i zademonstrowane nie wcześniej niż między 2024 a 2027. Wdrożenie opracowanych rozwiązań planowane jest na 2028 rok, a cały koszt projektu do etapu wdrożenia ma pochłonąć ok. 1,5 mld euro.