Eurotank. Niemcy chcą zaangażować więcej krajów w budowę czołgu przyszłości
20.05.2021 08:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak wynika z najnowszego raportu, Niemcy oczekują, że po wrześniowej konferencji więcej krajów z Unii Europejskiej i NATO zaangażuje się w program rozwoju bojowego MGCS (Main Ground Combat System).
MGCS Main Ground Combat System to zapoczątkowany pod koniec 2019 roku program, mający na celu zaprojektowanie i budowę europejskiego czołgu przyszłości, który będzie mógł zastąpić modele Leopard 2 i Leclerc.
Od początku program był rozwijany przez Niemcy oraz Francję, ale jak wynika z raportu, do którego dotarł serwis Defense News, we wrześniu ma się odbyć międzynarodowe wydarzenie, po którym Niemcy spodziewają się, że do projektu dołączą inne kraje NATO i Unii Europejskiej.
O planach na rozszerzenie współpracy mowa jest już od dawna, ale nie podano, które kraje mają dołączyć do programu. W styczniu 2021 roku ogłoszono, że brytyjskie Ministerstwo Obrony rozpoczęło rozmowy z Francją i Niemcami na temat ich udziału w projekcie MGCS.
Na liście potencjalnych kandydatów znalazły się również Niderlandy i Szwecja, a jeszcze pod koniec zeszłego roku Niemcy potwierdzili, że są zainteresowani zaproszeniem do MGCS Włoch. Ci z kolei proponowali, by na liście potencjalnych partnerów znalazły się również Polska i Hiszpania, jednak dotychczasowe informacje wykluczają udział tych dwóch krajów w niemiecko-francuskim przedsięwzięciu.
Na razie ogólna koncepcja europejskiego czołgu nie jest znana, ale z dokumentów, do których dotarł Defense News, wynika, że kraje pracują już nad systemami współdziałania z bezzałogowymi platformami, ulepszonymi zestawami czujników, integracją z różnymi rodzajami uzbrojenia oraz ogólnie wyższym poziomem ochrony załogi.
Obecne plany przewidują, że nowe technologie będą testowane do 2024 r. i zademonstrowane nie wcześniej niż między 2024 a 2027. Wdrożenie opracowanych rozwiązań planowane jest na 2028 rok, a cały koszt projektu do etapu wdrożenia ma pochłonąć ok. 1,5 mld euro.