Dziwne połączenia niedźwiedzi. Nauka wcześniej ich nie znała

Niedźwiedź - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © Pixabay | Pixabay
Norbert Garbarek

26.06.2024 10:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W przyrodzie pojawiają się ekstremalnie rzadkie gatunki niedźwiedzi. Mowa o tzw. grolar i pizzly, czyli połączeniach niedźwiedzi polarnych i grizzly. Choć obecnie jest ich niewiele, to naukowcy zaznaczają, że ich liczba będzie coraz większa.

Naukowcy nieustannie informują o identyfikacji zupełnie nowych, nieznanych wcześniej nauce gatunków zwierząt. Jednymi z ostatnich tego typu odkryć było znalezienie w Arabii Saudyjskiej węża Rhynchocalamus hejazicus. Teraz natomiast uczeni z Polar Bears International piszą w czasopiśmie "Conservation Genetics Resources" o nowych gatunkach niedźwiedzi.

Mowa o hybrydach niedźwiedzi polarnych i grizzly. Powstające w ten sposób niedźwiedzie grolar i pizzly są ekstremalnie rzadkimi okazami, bowiem krzyżują się głównie w ogrodach zoologicznych. Mogą też spotykać się na wolności, jednak generalnie nie jest to częsty scenariusz. Mimo wszystko jednak oba gatunki coraz chętniej przesuwają swoje terytoria, w związku z czym zwiększa się szansa skrzyżowania obu gatunków w ich naturalnym środowisku.

Hybrydy niedźwiedzia polarnego i grizzly

Uczeni przebadali kilkaset dzikich niedźwiedzi polarnych i grizzly, aby ustalić, jak rozwija się liczba hybryd obu gatunków w przyrodzie. Ustalili, że okazów gatunków grolar i pizzly będzie przybywać, co jest wynikiem zmian klimatycznych. Środowisko wpływa z kolei na wspomniane wcześniej przesuwanie własnych terytoriów. W ten sposób niedźwiedzie polarne będą coraz częściej spotykać w naturze z grizzly, krzyżując się.

Różnica pomiędzy obiema hybrydami wynika z pochodzenia potomstwa. Naukowcy wyjaśniają, że mianem grolar określany jest potomek samca niedźwiedzia grizzly i samicy niedźwiedzia polarnego. Natomiast pizzly jest potomkiem samca niedźwiedzia polarnego i samicy grizzly.

Terytoria niedźwiedzi polarnych i grizzly nakładają się. Zwykle dzieje się to w lecie, kiedy niedźwiedzie polarne pojawiają się na wybrzeżach lądu, czekając na uformowanie się lodu – wyjaśnia dr Ruth Rivkin z Polar Bears International.

Niedźwiedź grolar - hybryda grizzly i niedźwiedzia polarnego
Niedźwiedź grolar - hybryda grizzly i niedźwiedzia polarnego© Wikimedia Commons

Uczeni zdają sobie sprawę z tego, że krzyżowanie się obu gatunków w naturalnych warunkach jest ekstremalnie rzadkie. Przewidują jednak, że mimo wszystko hybrydy grolar i pizzly w przyszłości staną się popularniejsze. Dlatego też postanowili opracować czip do sekwencjonowania genetycznego, dzięki któremu dokładniej mogli zbadać próbki niedźwiedzi polarnych i grizzly.

Dzięki wspomnianemu czipowi, spośród 371 próbek zebranych od niedźwiedzi polarnych i 440 od niedźwiedzi grizzly, uczeni zidentyfikowali tylko 8 hybryd grolar. Jeśli natomiast średnioroczne temperatury w ujęciu globalnym będą wzrastać, naukowcy spodziewają się zwiększenia liczby hybryd niedźwiedzi w środowisku.