Bariery biurokratyczne. Wstrzymują transporty NATO na wschodnią flankę

Jak podaje serwis DefenseRomania, francuski generał Fabrice Feola alarmuje, że unijna biurokracja poważnie opóźnia transporty wojskowe NATO na wschód Europy, co stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa regionu.

Czołgi Abrams podczas transportuCzołgi Abrams podczas transportu - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © front_ukrainian
Norbert Garbarek

W ostatnich latach, mimo wzrostu zagrożenia ze strony Rosji, państwa NATO i Unia Europejska napotykają poważne trudności logistyczne. Generał brygady Fabrice Feola, dowódca francuskiego Centrum Operacji i Wsparcia Transportu, podkreśla, że biurokracja znacznie wydłuża czas przewozu wojsk i sprzętu - zauważa DefenseRomania.

Według generała Feoli, procedury, które powinny trwać kilka dni, rozciągają się nawet do kilku tygodni. W 2021 r. Francja planowała mniej niż pięć międzynarodowych transportów wojskowych, a w 2024 r. liczba ta wzrosła do ok. 150. To pokazuje, jak bardzo wzrosło zapotrzebowanie na szybkie przemieszczanie sprzętu na wschód.

Biurokracja i infrastruktura hamują mobilność wojskową

Jednym z głównych problemów jest uzyskiwanie zezwoleń na przekraczanie granic przez konwoje wojskowe. Mimo że Unia Europejska ustaliła maksymalny czas wydania zgody na pięć dni, w praktyce trwa to znacznie dłużej. Generał Feola wskazuje, że opóźnienia mogą sięgać nawet kilkudziesięciu dni.

Kolejną przeszkodą jest stan infrastruktury transportowej w Europie. Sieć kolejowa, mosty i tunele nie są przystosowane do masowego przewozu ciężkiego sprzętu wojskowego. Komisja Europejska szacuje, że modernizacja kluczowych obiektów wymaga nakładów rzędu 17 mld euro.

Francja proponuje utworzenie specjalnych korytarzy wojskowych, które pozwolą na szybkie i bezpieczne przemieszczanie wojsk. W 2024 r. Niemcy, Holandia i Polska podpisały deklarację o współpracy w tym zakresie, co ma usprawnić transport i ograniczyć biurokrację.

Generał Feola apeluje o uproszczenie procedur, cyfryzację dokumentów oraz powołanie europejskiej instytucji koordynującej transport wojskowy. Obecna sytuacja to poważny test dla systemu obronnego Europy i wymaga pilnych działań.

Cyfrowy Polak
Cyfrowy Polak © Cyfrowy Polak

Wybrane dla Ciebie

Starlink w Tatrach. Tatrzański Park Narodowy uruchamia punkty dostępu do internetu
Starlink w Tatrach. Tatrzański Park Narodowy uruchamia punkty dostępu do internetu
Żołnierz spalił helikopter zamiast śmieci. Rosjanie stracili kolejny śmigłowiec Mi-8
Żołnierz spalił helikopter zamiast śmieci. Rosjanie stracili kolejny śmigłowiec Mi-8
Hekatomba czołgów pod Konstantynówką. Dawno takiego szturmu Rosjan nie było
Hekatomba czołgów pod Konstantynówką. Dawno takiego szturmu Rosjan nie było
Hodują miniaturowe mózgi z ludzkich tkanek. Do zasilania komputerów
Hodują miniaturowe mózgi z ludzkich tkanek. Do zasilania komputerów
Rosyjski Pancyr-S1 miał polować na drony. Trafił w coś innego
Rosyjski Pancyr-S1 miał polować na drony. Trafił w coś innego
Małże ostrzegają. Atlantyk na progu destabilizacji
Małże ostrzegają. Atlantyk na progu destabilizacji
Dostawy suną jedna za drugą. Świat nie przewidział takiej skali wsparcia Rosji
Dostawy suną jedna za drugą. Świat nie przewidział takiej skali wsparcia Rosji
Duże zamówienie dla Ukrainy. Ponad 1000 ciężarówek
Duże zamówienie dla Ukrainy. Ponad 1000 ciężarówek
Japonia chroni swoje fermy dronami. Bezzałogowce kontra dzikie ptactwo
Japonia chroni swoje fermy dronami. Bezzałogowce kontra dzikie ptactwo
Rosjanie złapali za telefony. Chwilę później ratowali się ucieczką
Rosjanie złapali za telefony. Chwilę później ratowali się ucieczką
Ukraińskie ataki na rafinerie. To, co robią Rosjanie zadziwia
Ukraińskie ataki na rafinerie. To, co robią Rosjanie zadziwia
Ukraińcy zwrócili uwagę na Polskę. Piszą o produkcji Piorunów
Ukraińcy zwrócili uwagę na Polskę. Piszą o produkcji Piorunów
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Tech