Duże zmiany w aktywności Słońca. To pierwsze takie zjawisko od 200 lat

Duże zmiany w aktywności Słońca. To pierwsze takie zjawisko od 200 lat
Źródło zdjęć: © NASA | NASA
Arkadiusz Stando
16.12.2019 08:36

Słońce jest tak spokojne jak nigdy. W historii obserwacji nie zauważono jeszcze tak niskiej aktywności naszej gwiazdy. Naukowcy są przekonani, że jesteśmy świadkami rekordowego zjawiska.

W ostatnim czasie Słońce jest zaskakująco spokojne i przechodzi w okres tzw. minimum aktywności. Z roku na rok mamy coraz więcej dni bez żadnej ciemnej plamy na naszej gwieździe. W 2018 roku było ich 221, a w tym roku już 262, czyli 76 proc. całego roku.

Zmiany na Słońcu - nadchodzi nowy rekord

Wedle ostatnich danych, aktualnie czekamy na rekord, którego nadejście jest już przesądzone. Poniedziałek 16 grudnia będzie dniem historycznym. Dane z sondy SDO wskazują, że przez nadchodzące kilka dni nie pojawi się żaden wzrost aktywności na Słońcu.

Dotychczasowy rekord stanowił 268 dni i został ustanowiony w 2008 roku. Cykl aktywności Słońca trwa około 11 lat. Czyli co około 5-6 lat jesteśmy świadkami maksimum oraz minimum tego zjawiska. Ale według danych, które przygotował dr Davida Hathaway'a z Marshall Space Flight Center, tak niskiej liczby ciemnej plam nie widziano od 200 lat.

Aktualnie jesteśmy po środku minimum aktywności Słońca. Kolejne maksimum naukowcy zapowiadają na lata 2023-2026. Wówczas możemy spodziewać się od 95 do 130 ciemnych plam na Słońcu. I będzie to liczba dużo mniejsza od średniej która wynosi od 140 do 220.

NASA stale bada Słońce - trwa misja Parker Solar Probe

12 sierpnia 2018 roku NASA wysłała sondę Parker Solar Probe w kierunku Słońca. Już trzykrotnie zbliżyła się ona do naszej gwiazdy na rekordową odległość 24 milionów kilometrów. Żaden stworzony przez człowieka obiekt nie był nigdy w stanie przetrwać w panujących tam warunkach.

Podczas obserwacji Słońca przez Parker Solar Probe dokonano kilku zaskakujących odkryć. Najważniejszym, opublikowanym 4 grudnia tego roku, było zaobserwowanie okresowych zmian bieguna pola magnetycznego gwiazdy o 180 stopni, a następnie powrót do pozycji wyjściowej. To bardzo dziwne zjawisko.

Źródło: Twojapogoda.pl