Powstaje bezzałogowy HIMARS. Wyrzutnie będą jeszcze lepsze

Dzięki osiągnięciom w czasie wojny w Ukrainie wieloprowadnicowe wyrzutnie rakiet M142 HIMARS zdobyły ogólnoświatowy rozgłos, który przyczynił się do zdobycia wielu nowych zamówień. Producent wyrzutni, koncern Lockheed Martin, nie spoczywa na laurach i cały czas rozwija swoją konstrukcję na przykład poprzez jej integrację z nowymi rodzajami amunicji takimi jak pociski ER-GMLRS o zasięgu wydłużonym do około 150 km czy PrSM o zasięgu około 500 km. Kolejną nowością są prace prowadzone nad skonstruowaniem bezzałogowej wersji wyrzutni.

Testy autonomicznego pojazdu FMTV będącego podwoziem dla wyrzutni HIMARS
Testy autonomicznego pojazdu FMTV będącego podwoziem dla wyrzutni HIMARS
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin

Lockheed Martin poinformował o udanej demonstracji autonomicznego pojazdu terenowego, który symulował wyrzutnię HIMARS. Była to standardowa ciężarówka wojskowa będąca nośnikiem wyrzutni, ale zamiast kontenera startowego dla rakiet do nadwozia był przymocowany balast. W czasie demonstracji przeprowadzonej w grudniu zaprezentowano zdolność pojazdu autonomicznego do nawigowania i przemieszczania się bez udziału kierowcy, a co więcej – z użyciem jedynie sensorów pasywnych, które nie emitowały żadnych sygnałów, które mogłyby być wykryte przez przeciwnika.

Autonomia dosięgnie HIMARS-y

Eksperyment wykazał zdolność do autonomicznego poruszania się zarówno w dzień jak i w nocy. Udany test jest znaczącym krokiem w kierunku rozwoju systemów autonomicznych, które bez problemu będą mogły być zintegrowane z istniejącą flotą wyrzutni HIMARS i wozów amunicyjnych.

Doświadczenie wykazało, że pojazd może się poruszać autonomiczni
Doświadczenie wykazało, że pojazd może się poruszać autonomiczni© Lockheed Martin

US Army planuje stworzyć baterie wyrzutni HIMARS, w których każda klasyczna załogowa wyrzutnia będzie sparowana z wyrzutnią bezzałogową. Zwiększy to siłę ognia i elastyczność jednostki przy zachowaniu dotychczasowej liczby żołnierzy. Bateria liczy sześć wyrzutni rakiet M142 na podwoziu FMTV. Każda wyrzutnia przenosi jedną kasetę z sześcioma rakietami GMLRS lub jednym pociskiem ATACMS/PrSM. W skład baterii wchodzą także pojazdy logistyczne również na platformie FMTV, które transportują dodatkowe kasety z amunicją oraz zapewniają wsparcie w załadunku i utrzymaniu wyrzutni.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Bo zdrowie jest najważniejsze! Biohacking w służbie ludzkości - Historie Jutra napędza PLAY #2

System HIMARS doczeka się zmian

System HIMARS jest zamontowany na podwoziu FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles) w konfiguracji 6x6, co zapewnia mu wysoką mobilność w trudnym terenie. Pojazd ma masę około 16 ton, prędkość maksymalną 85 km/h i zasięg około 480 km. Dzięki niewielkim wymiarom wyrzutnia może być transportowana w ładowni samolotów transportowych C-130 Hercules.

Załadunek nowej kasety z amunicją na wyrzutnię HIMARS
Załadunek nowej kasety z amunicją na wyrzutnię HIMARS© US Army

– Nasze rozwiązania pozwolą US Army na udoskonalenie jej floty wyrzutni HIMARS dzięki zdolnościom autonomicznym, które równocześnie zachowują możliwość działania w sposób klasyczny. Takie podejście pozwala wyciągnąć maksimum korzyści z posiadanej floty wyrzutni i zapewnia elastyczność w adaptowaniu się do zmieniających się wymagań misyjnych – powiedziała Becky Withrow z Lockheeda.

W połowie tego roku planowane jest przeprowadzenie kolejnej demonstracji, być może już z rzeczywistą wyrzutnią zainstalowaną na autonomicznym pojeździe. Obecnie Lockheed pracuje nad uproszczeniem interfejsu, tak by planowanie misji i komunikacja żołnierzy z pojazdem autonomicznym była jak najprostsza. Każda załogowa wyrzutnia obsługiwana jest przez trzyosobową załogę składającą się z dowódcy, kierowcy i operatora.

Salwa w wykonaniu baterii M142 HIMARS
Salwa w wykonaniu baterii M142 HIMARS© US Army | Sgt. Jonathan Fernandez

Autonomiczne wyrzutnie HIMARS nie są jedynym programem tego typu realizowanym przez Lockheeda. Jeśli chodzi o pojazdy bezzałogowe firma ma kilkadziesiąt lat doświadczenia, a teraz realizuje kilka podobnych programów równolegle. Na dosyć zaawansowanym etapie jest system MATRIX przeznaczony dla samolotów.

W czasie niedawnej prezentacji producent zademonstrował możliwość sterowania samolotem bezzałogowym za pomocą ekranu dotykowego zainstalowanego w samolocie załogowym. Była to demonstracja możliwości przeprowadzenia misji, w której maszyna załogowa i bezzałogowa były sparowane. System ma być w tym roku prezentowany amerykańskiej piechocie morskiej.

Źródło artykułu:konflikty.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)