Kobra Pugaczowa. Lotnicza specjalność Rosjan

Kobra Pugaczowa jest jedną z najbardziej skomplikowanych figur w akrobatyce lotniczej. Ten niesamowity manewr został po raz pierwszy zademonstrowany przez pilota Wiktora Pugaczowa na MiG-u 29 w 1989 roku podczas prestiżowego salonu lotniczego Le Bourget. Na czym polega jej wyjątkowość?

Pilot Anatolij Kwoczur na demonstratorze Su-27PD Wykonuje Kobrę Pugaczowa (fotografia z lat 90.)
Pilot Anatolij Kwoczur na demonstratorze Su-27PD Wykonuje Kobrę Pugaczowa (fotografia z lat 90.)
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
oprac. KMO

Aby Kobra Pugaczowa zachwyciła, samolot musi wizualnie zaprzeczać prawom fizyki, na chwilę przesuwając się do przodu spodem kadłuba. Choć opis tego manewru wydaje się prosty, jego realizacja jest niezwykle trudna. W trakcie wykonywania figury samolot znacząco zmniejsza prędkość, jednak tylko nieznacznie zwiększa wysokość, a pilot zachowuje przy tym pełną kontrolę nad sterami.

Wyzwania związane z wykonywaniem "Kobry"

Właściwości Kobry Pugaczowa wymagają znoszenia przez samolot ogromnych obciążeń. Przykładowo, około dekady temu, rosyjska grupa akrobacyjna "Russkije Witiazi" musiała na pewien czas zaniechać prezentowania tej figury. Powodem były starzejące się Su-27, które miały przeszło dwie dekady, a dowództwo uznało manewr za zbyt niebezpieczny dla takich maszyn. Dopiero zakup nowych Su-30SM sprawił, że powrócono do wykonywania tego widowiskowego lotu.

Choć Kobra Pugaczowa zdobyła światową popularność i często pojawia się na pokazach lotniczych, jej przydatność w realnych sytuacjach bojowych jest kwestionowana. Teoretycznie istnieją scenariusze, w których może być użyteczna, ale w rzeczywistości nie odnotowano jej faktycznego zastosowania w bitwie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Bo zdrowie jest najważniejsze! Biohacking w służbie ludzkości - Historie Jutra napędza PLAY #2

Inne samoloty zdolne do wykonania Kobry Pugaczowa

Mimo iż manewr jest powszechnie kojarzony z rosyjskimi siłami powietrznymi, nie jest to wyłącznie ich domena. Już dekady temu szwedzcy piloci potrafili wykonywać podobne figury na Saab J35 Draken, a również Syryjczycy stosowali tę technikę na MiG-21. W dzisiejszych czasach oprócz rosyjskich maszyn, figury tej potrafią dokonać także F/A-18 Super Hornet, F-22 Raptor oraz niektóre samoloty eksperymentalne o bardzo dużej manewrowości.

Podkreślenia wymaga również fakt, że Kobra Pugaczowa, prezentowana na lotniczych pokazach, jest świadectwem najwyższego poziomu umiejętności pilotów oraz zaawansowania technologicznego konstruktorów, którzy tworzą maszyny zdolne do tak widowiskowych manewrów.

Wybrane dla Ciebie