Droga Mleczna zderza się obecnie z inną galaktyką? Naukowcy: to bardzo możliwe

Droga Mleczna zderza się obecnie z inną galaktyką? Naukowcy: to bardzo możliwe

Droga Mleczna zderza się obecnie z inną galaktyką? Naukowcy: to bardzo możliwe
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
04.03.2020 12:51

Nietypowy kształt, jaki posiada Droga Mleczna może być spowodowany niedawnym lub wciąż trwającym zderzeniem z inną galaktyką. Niesamowite doniesienia naukowców przekazały amerykańskie media.

Kształt Drogi Mlecznej, który zbliżony jest do litery "S" może być efektem stosunkowo niedawnej lub właśnie trwającej kolizji z inną galaktyką - informuje amerykański tygodnik "Nesweek".

Kształt naszej galaktyki (zewnętrze krawędzie zakrzywione "do góry" na jednym końcu oraz "w dół" na drugim) od wielu lat jest przedmiotem badań astronomów. Wśród hipotez wyjaśniających wygląd Drogi Mlecznej są między innymi: działanie wewnątrz-galaktycznego pola magnetycznego oraz oddziaływanie czarnej materii (hipotetyczna materia nieemitująca i nieodbijająca promieniowania elektromagnetycznego).

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) za pomocą satelity Gaja zebrała dane wskazujące na to, że przyczyna kształtu naszej galaktyki może być zupełnie inna. Badania opublikowano na łamach czasopisma naukowego "Nature Astronomy".

Kolizja Drogi Mlecznej z inną galaktyką

Astronomowie postanowili zmierzyć prędkość odkształcania się Drogi Mlecznej na podstawie dokładnych pomiarów milionów gwiazd. - Jak wykazały analizy, odnogi naszej galaktyki poruszają się w ekstremalnie szybkim tempie okrążając jej centrum co 600-700 mln lat - tłumaczy Eloisa Poggio, jedna z autorek artykułu w "Nature Astronomy".

Naukowcy nie wykluczają, że tak szybki ruch może być spowodowany kolizją Drogi Mlecznej z inną galaktyką. Nie wiadomo jednak z jaką i kiedy mogło dojść do tego zderzenia. Astronomowie uważają, że jedną z możliwości jest "starcie się" z SagDEG, która znajduje się ok. 65 tysięcy lat świetlnych od Ziemi.

Naukowcy przypuszczali, że galaktyki miały być bliskie zderzenia około 300-900 mln lat temu. Teraz twierdzą, że kolizja może już trwać od dłuższego czasu. Ich zdaniem niemal pewne jest, że Droga Mleczna ostatecznie pochłonie galaktykę SagDEG.