DNA leworęczności odkryte przez naukowców

Źródło zdjęć: © materiał prasowy/Megafon.pl
09.09.2019 16:59

Naukowcom z University of Oxford po raz pierwszy udało się odkryć zmiany w DNA powiązane z leworęcznością. Badanie zostało przeprowadzone na próbie ponad 400 tysięcy osób. Badacze odkryli też powiązane z DNA różnice w strukturach mózgów leworęcznych.

Badacze z University of Oxford porównali pełne sekwencje DNA, udostępnione im przez brytyjski Biobank. Naukowcy przeanalizowali próbki aż 400 tysięcy osób. Wśród nich leworęcznych było nieco powyżej 38 tysięcy – szacuje się, że około jedna na dziesięć osób jest leworęczna.

Mutacje genów

Naukowcy zestawiając ze sobą setki tysięcy genów, odnaleźli te sekwencje, które są specyficzne dla osób leworęcznych. Odkryto cztery regiony genetyczne związane z leworęcznością, a trzy z nich były powiązane z białkami odpowiedzialnymi za strukturę i rozwój mózgu.

Wskazane białka należały do cytoszkieletu, czyli włóknistej sieci struktur białkowych.

Co ciekawe - podobne zmiany w cytoszkielecie u ślimaków prowadzą do tego, że ich muszla skręca się w lewą stronę.

Leworęczni różni w niektórych aspektach

Naukowcy spekulują, że osoby leworęczne mogą posiadać lepsze umiejętności werbalne. A to, dlatego, że części półkul mózgowych odpowiadające za umiejętności językowe są u leworęcznych lepiej połączone i skoordynowane. Na razie to jednak tylko przypuszczenia.

W przypadku takich osób zaobserwowano też nieco większe ryzyko wystąpienia schizofrenii i anoreksji oraz nieco niższe ryzyko zachorowania na Parkinsona.

Genetyka to tylko 25%

Trzeba jednak podkreślić, że leworęczność zależy w jednej czwartej od genów, a w pozostałej części od czynników środowiskowych. Dodatkowo analiza naukowców z Oksfordu pozwoliła poznać jedynie mały fragment czynnika genetycznego, więc konieczne są dalsze badania.

Źródło: PAP, Science Alert