Dlaczego kupujemy coraz mniej komputerów?
Prognozy sprzedaży komputerów PC na 2012 rok dużo wyższe niż rzeczywiste wyniki.
17.09.2012 | aktual.: 17.09.2012 15:37
Aktualny wzrost rynku sprzedaży komputerów wynosi 0,9 proc. Tak niskiej wartości nie notowano od czasu poprzedniej fali kryzysu, czyli od 200. roku. Dla porównania, w 2011 roku odsetek ten wynosił 1,7 proc. Wszystkiemu winna jest powściągliwość w podejmowaniu decyzji o znacznych wydatkach, w związku z pogorszeniem koniunktury na świecie. Nie jest to jednak, zdaniem analityków i przedstawicieli branży, jedyny powód.
Analitycy IDC przewidują, że w tym roku łączna sprzedaż sprzętu komputerowego w skali świata wyniesie 367mln sztuk, przy czym znacznie wzrośnie jedynie sprzedaż sprzętu mobilnego, a w szczególności tabletów. Łącznie zakupionych zostanie 24. mln sztuk przenośnego sprzętu. Jak pokazują globalne dane coraz mniej firm kupuje nowe komputery, natomiast klienci indywidualni sięgają dużo chętniej po smartfony i tablety.
_ "Kryzys, to ostatnio słowo-wytrych, którego używa się wszędzie. Wydatek, związany z zakupem nowego komputera, dla większości konsumentów jest znaczny. Coraz częściej decyzje zakupowe są głęboko przemyślane i poprzedzone dokładną analizą. Strach przed kryzysem, to jedno, ale ważnym czynnikiem są tutaj także nowości technologiczno - systemowe, na które wszyscy czekają, a których premiery się opóźniają. Mowa tu chociażby o odroczeniu wejścia na rynek systemu Windows 8. Podobnie opóźnia się wejście na rynek wielu zapowiadanych wcześniej urządzeń, m.in. wydajnych, przenośnych ultrabooków. Wielu konsumentów czeka na premiery. To prosty mechanizm - jeśli już wydajemy pieniądze, chcemy wydać je na najświeższy sprzęt, który zapewni nam możliwie najdłuższą jego aktualność i użytkowanie” _ - mówi Szymon Winciorek, Business Development Manager, ASUS Polska. _ "W skali świata na sytuacji tej zyskują tablety, które utożsamiane są ze znacznie mniejszym wydatkiem. Dodatkowo, jako stosunkowa nowość na rynku, sprzedaż
tych urządzeń wciąż stymulowana jest przez ciekawość i modę" _ - dodaje.