Trwa ładowanie...
d2nwqzo

Dinozaur o niezwykle długiej szyi. Naukowcy rozwikłali zagadkę

Tajemnica starożytnego gada z niezwykle długą szyją została rozwiązana – donosi The Guardian. Mowa o Tanystrofie, który żył na Ziemi ok. 242 mln lat temu w okresie środkowego triasu. Według badaczy środowiskiem jego życia była woda.
Tanystrof - niezwykły dinozaur z wyjątkowo długą szyją. (Arthur Weasley, CC BY 2.5)
d2nwqzo

Skamieniałości tego prehistorycznego stworzenia zostały po raz pierwszy odkryte w Niemczech około 150 lat temu. Kolejne okazy pojawiły się w ciągu następnych dziesięcioleci, głównie w okolicach góry Monte San Giorgio na granicy szwajcarsko-włoskiej.

Największe okazy tego zwierzęcia osiągały prawdopodobnie długość ok. 6 metrów długości, miały malutką czaszkę, ogon i długą, sztywną szyję, prawie trzy razy dłuższą od jego ciała.

– To chyba najbardziej niezwykły skamieniały gad, jaki istnieje – stwierdził dr Nick Fraser, paleontolog z National Museum Scotland i współautor nowego badania na temat tego dinozaura.

Czytaj też: Rosja. Naukowcy odkryli szczątki mamuta. Mają co najmniej 10 tysięcy lat

Wodne stworzenie

Chociaż wcześniej powszechnie uznawano, że Tanystrof mieszkał w pobliżu wybrzeża, nie było jasne, czy spędzał większość czasu na plażach i skalistym lądzie w pobliżu morza, czy mieszkał głównie w wodzie. Teraz naukowcy twierdzą, że mają odpowiedź.

– Uważamy, że to zwierzę było przez większość czasu zwierzęciem wodnym – stwierdzili.

Badacze doszli do takich wniosków poprzez użycie na próbkach skamielin wysokiej rozdzielczości skanerów micro-CT i na podstawie uzyskanych danych rekonstruując czaszkę zwierzęcia w trzech wymiarach. W ten sposób odkryli, ze budowa jego czaszki przystosowana była do pożerania ryb. Równocześnie jej spłaszczenie podobne do krokodylego sugeruje, że spędzał też trochę czasu poza wodą.

Czytaj też: Naukowcy: dinozaury też chorowały na nowotwory złośliwe. Zaskakujące wyniki badań