DARPA i Intel łączą siły. Wspólnie pracują nad autonomicznym pojazdem bojowym
Agencja DARPA zleciła firmie Intel stworzenie oprogramowania symulacyjnego dla autonomicznych pojazdów terenowych. Wspólnie będą pracować nad narzędziami usprawniającymi pojazdy bojowe.
Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Dziedzinie Obronności (DARPA) przyznała firmie Intel Federal LLC przy wsparciu Intel Labs i jej współpracowników – Computer Vision Center Barcelona, Hiszpania, oraz University of Texas at Austin – możliwość opracowania zaawansowanych rozwiązań symulacyjnych dla autonomicznych terenowych pojazdów naziemnych. Program Robotic Autonomy in Complex Environments with Resiliency – Simulation (RACER-Sim) ma na celu stworzenie nowej generacji platform symulacyjnych dla pojazdów terenowych, aby znacząco obniżyć koszty ich rozwoju i zniwelować lukę między symulacją a światem rzeczywistym.
"Intel Labs poczyniło już postępy w zakresie rozwoju symulacji pojazdów autonomicznych dzięki kilku projektom, w tym symulatorowi CARLA, i jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w projekcie RACER-Sim, aby w dalszym ciągu przyczyniać się do pokonywania kolejnej granicy robotyki terenowej i pojazdów autonomicznych" – podał w oświadczeniu German Ros, dyrektor Autonomous Agents Lab w firmie Intel.
W ramach programu RACER agencji DARPA opracowywane są terenowe autonomiczne pojazdy bojowe, które mogą poruszać się równie szybko jak systemy załogowe. Agencja wybrała teraz firmę Intel do opracowania platformy symulacyjnej dla tych terenowych pojazdów AV. Celem projektu, znanego pod nazwą RACER-Sim, jest stworzenie modeli komputerowych naśladujących rodzaj nierównego, nieuporządkowanego terenu, z którym te pojazdy często się stykają. Laboratoria firmy Intel będą współpracować z Computer Vision Center w Barcelonie i Uniwersytetem Teksańskim w Austin przy tworzeniu narzędzi symulacyjnych.
"Zebraliśmy zespół renomowanych ekspertów z Computer Vision Center i UT Austin, aby stworzyć uniwersalną i otwartą platformę, która przyspieszy postęp w dziedzinie terenowych robotów naziemnych dla wszystkich rodzajów środowisk i warunków" – wyjaśnił Ros.
Opracowanie pojazdów AV, które mogą poruszać się po bezdrożach, pagórkach i innych trudnych terenach, stanowiło duże wyzwanie dla branży. Tradycyjne czujniki lidarowe i kamery zostały zaprojektowane z myślą o przewidywalnych warunkach, takich jak drogi i autostrady. Samochody terenowe AV muszą działać w znacznie trudniejszym środowisku, poruszając się po ekstremalnym terenie ze skałami, gruzem i roślinnością.
W ciągu najbliższych dwóch lat Intel będzie pracował nad przyspieszeniem procesu projektowania bojowych AV do walki poza drogami publicznymi. W pierwszej fazie stworzy nowe platformy symulacyjne i narzędzia do generowania map, które będą mogły naśladować środowisko terenowe. W drugiej fazie Intel wdroży nowe algorytmy bez korzystania z robotów, co ma na celu obniżenie kosztów i skrócenie czasu produkcji.
Konrad Siwik, dziennikarz Wirtualnej Polski