Czy to koniec Facebooka??
Firma Sophos przeprowadziła sondaż na 1588 użytkownikach Facebooka. Badanie pokazało, że duża część osób korzystających z popularnego portalu społecznościowego ma spore obawy odnośnie ustawień prywatności sieci. Prawie dwie trzecie (60%) użytkowników Facebooka rozważa możliwość odejścia, a 16% twierdzi, że już przestało korzystać z portalu w wyniku braku odpowiedniej kontroli nad swoimi danymi.
Pytanie zawarte w ankiecie brzmiało: Czy myślisz, że przestaniesz korzystać z Facebooka z powodu obaw o swoją prywatność?
Możliwe 484 (30%)
Wysoce prawdopodobne, 469 (30%)
Już zrezygnowałem 254 (16%)
Nie 191 (12%)
Mało prawdopodobne 19. (12%)
Liczba użytkowników Facebooka, biorących udział w ankiecie: 1588
Facebook stoi w obliczu rosnącej krytyki z powodu zmian, jakie nastąpiły w sposobie udostępniania danych użytkowników wewnątrz sieci społecznościowej i poza nią. Obawy skoncentrowały się na złożoności i podejściu "opt-out" do udostępniania informacji o użytkownikach dla innych stron w Internecie. Media sugerują, że Facebook planuje ogłosić kolejne zmiany w ustawieniach prywatności w ciągu najbliższych kilku dni, ale nie jest jasne, czy zmiany będą na tyle znaczące, aby rozwiać obawy użytkowników.
"Ta ankieta pokazuje, że większość użytkowników ma dość braku kontroli nad swoim danymi", powiedział Graham Cluley, starszy konsultant ds. technologii w Sophos. "Większość nadal nie wie, jak bezpiecznie ustawić swoje opcje prywatności Facebooka, uważając cały system za mylący. Co jest potrzebne, to podstawowe zmiany, sugerujące użytkownikom ustawienia nastawione raczej na większą prywatność i ochronę swoich informacji (opt-in), niż udostępnianie ich na zewnątrz (opt-out).”
W odpowiedzi na krytykę polityki prywatności Facebooka, powstało wiele kampanii, w tym "Quit Facebook Day", które zostały zaprojektowane do poszerzania świadomości społecznej w tej kwestii.
"Masowy exodus z Facebook wydaje się mało prawdopodobny, ale użytkownicy Facebooka są coraz bardziej zainteresowani tym, kto dokładnie może oglądać ich dane,” kontynuował Cluley. "Ludzie korzystają z Facebooka, aby udzielać prywatnych informacji i jest mało prawdopodobne, by chcieli, aby ich nowy numer telefonu bądź zdjęcia z wakacji przypadkowo pojawiały się w całym Internecie. Wyniki badania wskazują, że zaledwie 24 procent użytkowników nie myśli o opuszczeniu portalu. Facebook będzie musiał dokonać kolejnych zmian w polityce prywatności, i to ułatwiających użytkownikom zrozumienie, kto ma dostęp do rzeczy, które zdecydują się udostępnić. "