Czegoś takiego nie widziano od lat. Amerykanie działali nad Morzem Czarnym

18 marca 2025 r. nad Morzem Czarnym odbyły się nietypowe operacje lotnicze. Dwa amerykańskie samoloty, RC-135V Rivet Joint i P-8 Poseidon, przeprowadziły loty w międzynarodowej przestrzeni powietrznej na południe od Krymu. To pierwszy taki przypadek od wielu lat, kiedy amerykańskie samoloty załogowe tego typu operowały jednocześnie w tym regionie, donosi Defense Romania.

P-8 Poseidon - zdjęcie ilustracyjneP-8 Poseidon - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
oprac.  KMO

RC-135V Rivet Joint, należący do Sił Powietrznych USA, wystartował z bazy Mildenhall w Wielkiej Brytanii. Samolot, z numerem bocznym 64-14844, przemieszczał się nad Morzem Czarnym lecąc od strony terytorium Rumunii, osiągając wysokość 9,6 tys. metrów. Jego trasa obejmowała przeloty w pobliżu Sewastopola i Półwyspu Krymskiego, wyjaśnia serwis.

Amerykańskie samoloty nad Morzem Czarnym

Z kolei P-8 Poseidon, należący do Marynarki Wojennej USA, wystartował z bazy Sigonella na Sycylii. Samolot ten przemieszczał się nad Morzem Czarnym z terytorium Bułgarii, osiągając wysokość 8,8 tys. metrów. Jego celem była obserwacja rejonu Noworosyjska i Kraju Krasnodarskiego. Maszyny najprawdopodobniej monitorowały ruchów wojsk rosyjskich w regionach istotnych dla NATO, w kontekście trwającego konfliktu na Ukrainie.

Jak zaznacza Bulgarian Military podobne operacje miały miejsce również nad Morzem Bałtyckim, gdzie brytyjskie samoloty RC-135W Rivet Joint i Poseidon MRA1 patrolowały okolice Kaliningradu. Możliwe, że te działania były skoordynowane na poziomie NATO, aby lepiej monitorować sytuację w regionie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: SięKlika #38 - wiadomości technologiczne z humorem

Samoloty RC-135V Rivet Joint i P-8A Poseidon – tworzą powietrzne oczy i uszy Sojuszu Północnoatlantyckiego. Każdy z nich pełni nieco inną funkcję, ale razem umożliwiają NATO pełne monitorowanie przestrzeni powietrznej i morskiej, zapewniając przewagę informacyjną w czasach, gdy każdy sygnał i każdy ruch przeciwnika ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa Sojuszu.

RC-135V Rivet Joint to amerykański samolot zwiadu radioelektronicznego, który bazuje na dobrze znanej konstrukcji Boeinga KC-135 Stratotanker. Ten kolos powietrzny został wyposażony w zaawansowane systemy nasłuchowe, które umożliwiają przechwytywanie, analizę i dekodowanie emisji radiowych oraz radarowych przeciwnika. Jego długość wynosi ponad 41 metrów, rozpiętość skrzydeł dochodzi do 39 metrów, a napęd stanowią cztery silniki turbowentylatorowe CFM International F108-CF-201. RC-135V osiąga prędkość maksymalną około 870 km/h, zasięg wynosi ponad 5,5 tysiąca kilometrów, a pułap operacyjny sięga 12 tysięcy metrów.

Maszyna wyposażona jest w charakterystyczne anteny i zasobniki rozmieszczone na kadłubie i pod skrzydłami, dzięki czemu może lokalizować źródła emisji elektromagnetycznych z setek kilometrów. Co ważne, dane zebrane przez RC-135V są przekazywane w czasie rzeczywistym do dowództw NATO. To z kolei pozwala na szybkie reagowanie i monitorowanie aktywności wojsk przeciwnika. Od początku wojny w Ukrainie Rivet Jointy regularnie patrolują przestrzeń powietrzną nad Europą Środkową i wschodnią flanką NATO, zbierając dane m.in. o ruchach wojsk rosyjskich i ich systemach obrony powietrznej.

P-8A Poseidon to z kolei nowoczesny samolot patrolowy, bazujący na konstrukcji Boeinga 737-800ERX. Choć z wyglądu przypomina klasyczny odrzutowiec pasażerski, w rzeczywistości to zaawansowana platforma do zwalczania okrętów podwodnych, nawodnych oraz do prowadzenia misji rozpoznawczych. P-8A mierzy 39,5 metra długości, ma rozpiętość skrzydeł 37,6 metra i osiąga maksymalną prędkość około 907 km/h. Zasięg operacyjny Poseidona wynosi ok. 2200 kilometrów, przy maksymalnym czasie operacyjnym sięgającym nawet 10 godzin, co umożliwia mu długotrwałe patrole nad oceanami i morzami.

P-8A wyposażony jest w radar AN/APY-10, sonary zrzucane z powietrza, systemy elektrooptyczne oraz możliwość przenoszenia torped Mk 54, bomb głębinowych i pocisków przeciwokrętowych AGM-84 Harpoon. Poseidony regularnie patrolują rejony Morza Bałtyckiego, Morza Czarnego oraz Morza Śródziemnego, poszukując aktywności rosyjskich okrętów podwodnych i nawodnych. Co więcej, dzięki swojej zdolności do pracy w sieci z innymi jednostkami NATO, dostarczają dane kluczowe dla bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych oraz wczesnego wykrywania potencjalnych zagrożeń.

Wybrane dla Ciebie
Karabiny snajperskie z Kanady w rękach Rosjan. Oto jak omijają sankcje
Karabiny snajperskie z Kanady w rękach Rosjan. Oto jak omijają sankcje
Atak na rosyjską infrastrukturę energetyczną. Ukraińcy użyli Neptunów
Atak na rosyjską infrastrukturę energetyczną. Ukraińcy użyli Neptunów
Pentagon wydał zgodę na dostawę postrachu Kremla. Ostatnią barierą Trump
Pentagon wydał zgodę na dostawę postrachu Kremla. Ostatnią barierą Trump
Zamówili 138 myśliwców F-35. Zapomnieli zadbać o zaplecze
Zamówili 138 myśliwców F-35. Zapomnieli zadbać o zaplecze
Nie Iran, nie Korea Północna. Rosja ma jeszcze silniejszego sojusznika
Nie Iran, nie Korea Północna. Rosja ma jeszcze silniejszego sojusznika
Młode Słońce było wściekłe. Naukowcy obserwują spektakularną erupcję
Młode Słońce było wściekłe. Naukowcy obserwują spektakularną erupcję
Rosyjski szpieg nad Bałtykiem. Polska poderwała myśliwce
Rosyjski szpieg nad Bałtykiem. Polska poderwała myśliwce
Neandertalczycy nie tylko polowali. Odsłaniają pełne menu naszych krewnych
Neandertalczycy nie tylko polowali. Odsłaniają pełne menu naszych krewnych
Ukraińcy zniszczyli Oriesznika. Nikt o tym nie wiedział
Ukraińcy zniszczyli Oriesznika. Nikt o tym nie wiedział
Cmentarzysko samolotów w Rosji. Spoczywają tu od II wojny światowej
Cmentarzysko samolotów w Rosji. Spoczywają tu od II wojny światowej
Rosjanie przeszukują złomowiska. Ukraińcy dobrze wiedzą, czego szukają
Rosjanie przeszukują złomowiska. Ukraińcy dobrze wiedzą, czego szukają
Niezwykłe zjawisko. Sierść psów w Czarnobylu staje się niebieska
Niezwykłe zjawisko. Sierść psów w Czarnobylu staje się niebieska