Chmury na Neptunie zniknęły. Naukowcy sprawdzają, co się z nimi stało

Chmury na Neptunie zniknęły. Naukowcy sprawdzają, co się z nimi stało

Neptun - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © NASA
Karolina Modzelewska
22.08.2023 16:28, aktualizacja: 22.08.2023 17:52

Zdjęcia wykonane z Ziemi oraz w kosmosie dowodzą, że chmury na Neptunie zniknęły. To pierwsza taka sytuacja od 30 lat. Naukowcy uważają, że najprawdopodobniej przyczynił się do tego obecnie trwający 11-letni cykl słoneczny i aktywność Słońca.

Astronomowie byli w stanie zaobserwować zmiany zachodzące na najdalszej planecie w Układzie Słonecznym dzięki prowadzonym od lat obserwacjom przy użyciu Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, a także prac prowadzonych w Obserwatorium WM Kecka na Hawajach i Obserwatorium Licka w Kalifornii. Zgromadzone w latach 1994-2022 dane wykazały, że od 2019 r. na średnich szerokościach geograficznych planety zachmurzenie zaczęło zanikać, aż w końcu wszystkie ślady chmur zniknęły.

Chmury na Neptunie zniknęły

Naukowcy nie spodziewali się, że najdalsza planeta Układu Słonecznego, która znajduje się ok. 4,5 mld kilometrów od Słońca, czyli 30 razy dalej niż Ziemia, będzie tak podatna na oddziaływanie cyklu słonecznego, kształtującego pole magnetyczne Słońca."Byłam zaskoczona, jak szybko chmury zniknęły na Neptunie" – zaznaczyła w oświadczeniu Imke de Pater, emerytowana profesor astronomii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley i główna autorka badania. Dodała: "Zasadniczo zaobserwowaliśmy spadek aktywności chmur w ciągu kilku miesięcy". Naukowcy nie spodziewali się, że najdalsza planeta Układu Słonecznego, która znajduje się ok. 4,5 mld kilometrów od Słońca, czyli 30 razy dalej niż Ziemia, będzie tak podatna na oddziaływanie cyklu słonecznego.

Znikające chmury na Neptunie
Znikające chmury na Neptunie© ESA, Erandi Chavez (UC Berkeley), NASA, mke de Pater (UC Berkeley)

Kiedy na Słońcu panuje burza, intensywniejsze promieniowanie ultrafioletowe (UV) zalewa Układ Słoneczny. Zespół odkrył, że dwa lata po szczycie cyklu słonecznego na Neptunie pojawia się coraz więcej chmur. Zespół odkrył ponadto dodatnią korelację między liczbą chmur a jasnością lodowego olbrzyma wynikającą z odbijającego się od niego światła słonecznego.

NASA

Mimo że od momentu zauważenia nietypowego wzorca zachowań chmur na Neptunie minęło kilka lat, nie wróciły one do swojego wcześniejszego stanu. Potwierdzają to obserwacje wykonane w czerwcu 2022 r. Erandi Chavez, która również była zaangażowana w badania, podkreśliła: "To niezwykle ekscytujące i nieoczekiwane, zwłaszcza że poprzedni okres niskiej aktywności chmur Neptuna nie był tak dramatyczny i długi". Naukowcy już planują kolejne badania, które pozwolą jeszcze lepiej zrozumieć wpływ cyklów słonecznych na Neptuna.