Odkrył rzadką galaktykę. Hiszpan analizował zdjęcia z Hubble'a

Galaktyka Sombrero
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons
Mateusz Tomiczek
22.08.2023 11:19, aktualizacja: 21.01.2024 12:42

Astronom Elio Quiroga Rodriguez z Mid Atlantic University w Hiszpanii analizował zdjęcia Galaktyki Sombrero. Udało mu się namierzyć obiekt, który okazał się być kolejną galaktyką.

Messier 104, z racji swojego kształtu nazywany też Galaktyką Sombrero, znajduje się w południowej części gwiazdozbioru Panny, około 31 milionów lat świetlnych od Słońca. Została ona odkryta w 1781 roku przez francuskiego astronoma Pierre'a Méchaina. Rodriguez, analizując fotografie zrobione za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, zidentyfikował wyróżniający się obiekt, który po głębszym zbadaniu okazał się być nieznaną dotąd galaktyką o aktywnym jądrze galaktycznym. Aktywne jądro galaktyki emituje więcej światła niż jego otoczenie. Zazwyczaj jest to związane z obecnością potężnej czarnej dziury albo ich skupiska, powodem może też trwający proces formowania się gwiazd w jądrze galaktyki.

Rzadki rodzaj galaktyki

Rodriguez, analizując zdjęcia z Hubble'a, wypatrzył obiekt mający około czterech sekund łukowych średnicy. Kolejne badania zasugerowały mu obecność galaktyki spiralnej z poprzeczką typu SBc. Galaktyki spiralne z poprzeczką (pasmem jasnych gwiazd wychodzącym z centrum i przebiegającym przez środek galaktyki) są relatywną rzadkością we wszechświecie, gdyż stanowią zaledwie 15 proc. ogółu galaktyk. Z kolei typ SBc jest jeszcze rzadszy, oznacza bowiem, że ramiona galaktyki są bardzo luźno rozwinięte i wyglądają, jakby za chwilę miały się wyprostować (ten typ stanowi zaledwie 5 proc. ogółu galaktyk).

Według późniejszych badań jądro galaktyki, a zapewne też jego dominujące ramiona, wypełnione są gorącymi młodymi gwiazdami i pyłem. Rodriguez określa prędkość, z jaką galaktyka porusza się względem nas na 1359 km/s.

Galaktyka Iris

Odkrywca nowej galaktyki zaproponował nazwanie je "Galaktyką Iris" i zakłada, że może być ona grawitacyjnie powiązana z Galaktyką Sombrero, stanowiąc jej satelitę, co dawałoby jej rozmiar kątowy około 1 tys. lat świetlnych. W innym scenariuszu Iris mogłaby wcale nie być związana z Sombrero, a wtedy jej odległość od Układu Słonecznego mogłaby wynosić nawet 65 milionów lat świetlnych. W takiej sytuacji szacowany rozmiar kątowy tej galaktyki może wynosić nawet 71 tys. lat świetlnych. Prowadzone są dalsze obserwacje mające na celu ustalenie dokładnej charakterystyki nowej galaktyki.

Mateusz Tomiczek, dziennikarz Wirtualnej Polski