Chińskie stocznie nie tracą tempa. Światło dzienne ujrzał tajemniczy okręt

Chiński okręt podwodny - zdjęcie ilustracyjne
Chiński okręt podwodny - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | Guang Niu
Karolina Modzelewska

23.08.2024 15:42, aktual.: 23.08.2024 16:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Chińska stocznia w Wuhanie zwodowała okręt podwodny, który najprawdopodobniej będzie najnowocześniejszą jednostką tego typu o napędzie konwencjonalnym w służbie chińskiej marynarki wojennej. Okręt posiada stery w kształcie litery X, co jest nowością w chińskich okrętach podwodnych. Wiele wskazuje na to, że zostanie wyposażony w wyrzutnie pionowego startu (VLS). Co o nim wiadomo?

Jak donosi Naval News, okręt, który został zaobserwowany w chińskiej stoczni, zwodowano w kwietniu 2024 r. Pekin nie chwalił się jednak postępami w pracach nad jednostką, która została ujawniona dopiero w lipcu 2024 r. przez eksperta marynarki wojennej Toma Shugarta. Ekspert zauważył ją, przeglądając komercyjne zdjęcia z 26 kwietnia 2024 r. pokazujące stocznię Wuchang Shipbuilding Industry Group w Wuhanie, zrobione przez jedną z chińskich firm produkujących konwencjonalne łodzie podwodne.

Nowe okręty podwodne Chin

Shugart napisał na platformie X, nawiązując do zamieszczonych zdjęć: "Po lewej stronie widać coś, co wygląda na świeżo zwodowany okręt podwodny klasy Hangor II, pierwszy z 8 budowanych dla Pakistanu. Można zobaczyć także drugą, być może nową klasę łodzi". Dodał też: "Jeśli się nie mylę, sądzę, że może istnieć tam nowa klasa chińskich łodzi podwodnych". Według Naval News najprostszym wyjaśnieniem pojawienia się nowej jednostki jest budowa przez Chiny okrętu będącego pochodną okrętów podwodnych o napędzie konwencjonalnym typu 039A (w kodzie NATO: Juan).

Nowa jednostka posiada podobne wymiary od okrętów typu Juan. Dla przykładu, okręty typu 039A mają ok. 78 metrów długości i wyporność 3600 ton. Wyposażono ją również w stery w kształcie litery X, co jest nowością, jeśli chodzi o chińskie okręty podwodne. Takie rozwiązanie najprawdopodobniej ma zwiększyć ich zwinność i możliwość manewrowania, szczególnie na płytkich wodach. Naval News zwraca też uwagę, że nieco dłuższy kadłub sugeruje, iż nowe okręty mogą zostać wyposażone w wyrzutnie pionowego startu (VLS) i będą w stanie pomieścić od czterech do ośmiu pocisków, w tym przeciwokrętowych pocisków balistycznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chiny budują swoją morską potęgę

Jeśli faktycznie tak się stanie, to według Naval News wyrzutnie pionowego startu "uczynią chiński okręt podwodny jednym z najpotężniejszych okrętów niejądrowych na świecie". Serwis podkreśla, że będzie to pewnego rodzaju niespodzianka dla planistów, umieszczających obecnie konwencjonalne siły podwodne Chin w polu oznaczonym jako "tylko lokalne znaczenie".

Warto jednak zwrócić uwagę, że nie tylko flota chińskich okrętów podwodnych rośnie w siłę. Pekin stawia też na okręty nadwodne, a Chiny są obecnie posiadaczem największej floty morskiej na świecie, liczącej ok. 370 okrętów. W ostatnim czasie Chiny zwodowały trzeci lotniskowiec Fujian, który został skierowany na próby morskie. Pojawiły się też zdjęcia tajemniczego okrętu, który swoją budową przypomina szwedzkie korwety rakietowe Visby o właściwościach stealth.

Jak już informowaliśmy, dokładna specyfikacja tej jednostki (podobnie jak i nowego okrętu podwodnego) jest tajemnicą, ale zdjęcia satelitarne sugerują, że kadłub jednostki został tak skonstruowany, aby redukować różne sygnatury, w tym optyczne, podczerwone, akustyczne i radarowe. Takie rozwiązanie ma zwiększać jego przeżywalność i skuteczność podczas wykonywania zadań bojowych.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (7)
Zobacz także