Bombowiec B‑52H przeniósł pocisk hipersoniczny. Udane testy w USA
Koncern Lockheed Martin poinformował o udanym szóstym locie testowym bombowca B-52H z podwieszonym pociskiem hipersonicznym AGM-183A ARRW. Firma stała się jednocześnie właścicielem producenta używanych w ARRW silników, spółki Aerojet Rocketdyne.
W USA odbył się szósty lot testowy samolotu B-52H z podwieszonym badawczym pociskiem hipersonicznym AGM-183A ARRW (ang. Air Launched Rapid Response Weapon). O wydarzeniu poinformował amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin.
Bombowiec znalazł się na wysokości 15 tysięcy metrów nad ziemią. Celem lotu było sprawdzenie wpływu ekstremalnych warunków na owym pułapie zarówno na pocisk, jak i samą maszynę. Jak dotąd, była to najwyższa wysokość osiągnięta przez samolot B-52H z tego typu ładunkiem.
Warto podkreślić, że bombowiec lata z makietą odpowiadającą gabarytom i rozkładem masy realnemu pociskowi ARRW. Jest ona wyposażona m.in. w sporą ilość przyrządów pomiarowych. Lot testowy odbył się w sobotę 19 grudnia w bazie sił powietrznych USA w Kalifornii (Edwards Air Force Base). Poprzednie próby miały miejsce 23 i 29 października.
Lot testowy odbył się w ramach programu Air-launched Rapid Response Weapon. Na jego realizację koncern Lockheed Martin Missiles and Fire Control otrzymał 480 milionów dolarów.
Konstrukcja pocisku nie jest znana, jednak zdaniem ekspertów, bazuje ona na rozwiązaniach uzyskanych m.in. w programie demonstratora Tactical Boost Glide. AGM-183A ARRW będzie w stanie przenosić głowicę konwencjonalną z prędkością przekraczającą Mach 5 na dystansie ponad 1 600 kilometrów.
Lockheed Martin właścicielem Aerojet Rocketdyne
Koncern Lockheed Martin poinformował, że 21 grudnia osiągnął porozumienie w sprawie kupna za 4,4 mld dolarów akcji Aerojet Rocketdyne - amerykańskiego producenta napędów rakietowych i rakietowych. Jej silniki są używane m.in. w testowanym pocisku AGM-183A ARRW.
Jak informują zagraniczne media, celem transakcji jest zwiększenie możliwości firmy Lockheed Martin w zakresie silników rakietowych, co umocni jej pozycję w walce o rządowe kontrakty ze SpaceX czy Blue Origin.
- Przejęcie Aerojet Rocketdyne wzmocni nasze kompetencje i ograniczy wydatki naszych klientów i amerykańskich podatników - napisał na TT prezes koncernu Jim Taiclet, cytowany przez portal wnp.pl.
Transakcja musi zostać zaakceptowana przez organy regulacyjne. Jej finalizacja odbędzie się najprawdopodobniej w drugiej połowie 2021 roku.
Bombowiec B-52H
Produkcja amerykańskich bombowców strategicznych B-52 rozpoczęła się w 1952 roku. Maszyny są w stanie przenieść 31 500 kg różnego rodzaju broni konwencjonalnej (bomby, miny, rakiety) oraz bomby jądrowe (B28, B43, B53, B61, B83). Mogą również przenosić 20 pocisków manewrujących do atakowania z większych odległości.
Wcześniejsze wersje samolotu B-52 były wyposażone w uzbrojenie strzeleckie, m.in. w cztery karabiny maszynowe kalibru 12,7 milimetra umieszczone w stanowisku ogonowym. Za ich pomocą zestrzelono dwa północnowietnamskie MiG-i 21. Wersja B-52H jest już pozbawiona uzbrojenia obronnego.
B-52 jest jednym z trzech typów bombowców strategicznych USA, zdolnych do przenoszenia ładunków jądrowych. Pozostałe to B-2 Spirit i B-1 Lancer. Obecnie siły powietrzne USA dysponują 76 samolotami B-52H.