Bombowce Rosjan wróciły do walk. Wcześniej padały od ukraińskiej broni

Rzecznik ukraińskiego zgrupowania Tawria Ołeksandr Sztupun w rozmowie z telewizją My-Ukraina zauważył, że Rosjanie ponownie zaczęli używać cennych bombowców Su-34, których możliwości przypominamy. Maszyny były wcześniej dziesiątkowane przez ukraińskie wojska.

Su-34 - zdjęcie ilustracyjne
Su-34 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons
Norbert Garbarek

29.12.2023 | aktual.: 29.12.2023 15:26

Jeszcze 22 grudnia Siły Zbrojne Ukrainy informowały o zestrzeleniu trzech rosyjskich samolotów Su-34. W kolejnych dniach armia agresora miała stracić kolejne dwie maszyny. Ukraińskie media wyjaśniały wówczas, że za skuteczne trafienia odpowiadał wówczas system Patriot.

Po tych atakach, Rosjanie najprawdopodobniej postanowili wycofać cenne, bo kosztujące ponad 50 mln dolarów za sztukę, bombowce. Sztupun podkreślał bowiem w środę 27 grudnia, że armia Federacji Rosyjskiej wykorzystywała do ataków samoloty Su-25 i śmigłowce Ka-52. Ukraińcy nie odnotowali jednak pojawienia się Su-34, które wcześniej regularnie bombardowały pozycje wojsk obrońców.

Na ponowne pojawienie się wspomnianych bombowców nie trzeba było długo czekać. Rosjanie wstrzymali ataki prowadzone przez Su-34 na kilka dni, jednak – jak podaje Sztupun – agresor znów używa nowych bombowców. – Rosjanie zaczęli zwiększać liczbę nalotów bombowych, w których znów używają Su-34. Dotyczy to całej linii walk – mówił Ukrainiec. Ponowne użycie Su-34 zbiegło się w czasie z masowymi atakami przeprowadzonymi w kierunku Ukrainy w piątek 29 grudnia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bombowce Su-34

Su-34 to w istocie wielozadaniowy bombowiec taktyczny, który pełni też funkcję samolotu myśliwsko-bojowego i może prowadzić role rozpoznawcze oraz szturmowe. Maszyna powstała w oparciu o dwumiejscowy myśliwiec Su-27, a pierwszy oblot Su-34 miał miejsce w kwietniu 1990 r. Najnowsza wersja tego bombowca jest natomiast produkowana od 2011 r.

Zaprojektowany przez firmę Suchoj sprzęt jest napędzany dwoma silnikami turboodrzutowymi AŁ-31F M1, które z dopaleniem generują ponad 132 kN ciągu każdy. Rozpiętość skrzydeł Su-34 wynosi niemal 15 m, natomiast długość pojedynczego egzemplarza to ok. 23,4 m (przy wysokości ok. 6 m).

Masa własna bombowca przekracza 17,5 t, natomiast startowa może wynosić 38,2 t przy jednoczesnym przenoszeniu uzbrojenia o łącznej wadze 8 t. W kontekście wyposażenia, którym Su-34 może eliminować cele, przede wszystkim należy wymienić 12 węzłów uzbrojenia do podwieszania bomb lotniczych, pocisków rakietowych, manewrujących, a nawet taktycznych bomb termojądrowych różnego typu. Maksymalna prędkość Su-34 wynosi 1,9 tys. km/h, jego zasięg to natomiast maksymalnie 4 tys. km.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie