Boeing 707 - żywa legenda lotnictwa. Samolot ma ponad 60 lat i nie wybiera się do muzeum
Boeing 707 był pierwszym pasażerskim odrzutowcem, który odniósł sukces komercyjny, będący początkiem dominacji amerykańskiego koncernu na rynku lotniczym. Choć maszyna jest w służbie od ponad 60 lat, to wciąż nie grozi jej przejście na emeryturę.
10.03.2021 13:54
Boeing 707 to jeden z tych samolotów, który z pewnością zajmie wyjątkowe miejsce na kartach historii amerykańskiego lotnictwa. Był to bowiem pierwszy pasażerski odrzutowiec, który mógł się pochwalić prawdziwym sukcesem komercyjnym. To właśnie on położył fundamenty pod długoletnią dominację koncernu z Chicago na rynku producentów tego typu maszyn.
Prototyp samolotu o nazwie 367 Dash 80 odbył swój pierwszy lot 16 czerwca 1954 roku. Maszyna zrobiła wrażenie na Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych, które zdecydowały się na jej zakup w powiększonej wersji z poszerzonym kadłubem. W efekcie opracowano samolot znany jako KC-135, który firma zaoferowała liniom lotniczym. Te wyraziły jednak zapotrzebowanie na jeszcze większą konstrukcję. W ten sposób powstała ostateczna wersja odrzutowca - Boeing 707.
Pierwszy produkcyjny samolot Boeing 707-120 (stworzony dla linii lotniczych Pan-Am) odbył swój lot 20 grudnia 1957 roku. Do służby wszedł rok później. W kolejnych latach opracowano jeszcze kilka wersji maszyny: 707-220, 707-138 oraz 707-320. Modele 120 oraz 320 zostały później wyposażone w nowe silniki typu JT3D, uzyskując nowe oznaczenie 707-120B oraz 770-320B. Opracowano również model Boeing 707-320C, który był wersją przejściową oraz 707-420, napędzany silnikami RollsRoyce Conways.
Czytaj także: B-52. Samolot stworzony do przenoszenia bomb jądrowych. Armia USA wciąż na niego stawia
Samoloty zostały wyparte przez popularne Jumbo Jety (Boeing 747). Nie oznacza to jednak, że udały się one na emeryturę. Większość pozostających w służbie Boeingów 707 została przerobiona na maszyny transportowe.
Boeing 707 w służbie wojskowej
Boeingi 707 cieszyły się zainteresowaniem sił lotniczych wielu państw z całego świata. Zamawiały one zarówno nowe, jak i używane maszyny, które następnie służyły jako samoloty transportowe, tankowce powietrzne oraz samoloty walki elektronicznej.
Na bazie odrzutowca powstało wiele wersji wojskowych. W śród nich warto wymienić:
- E-3 Sentry - wyspecjalizowane powietrzne centrum wczesnego ostrzegania (AWACS), charakteryzujące się wielkim, obrotowym talerzem nad kadłubem.
- E-8 J-Stars - maszyna pełniąca funkcję centrum dowodzenia nad polem bitwy.
- E-6 Merkury - samolot pomagający w utrzymaniu łączności z atomowymi okrętami podwodnymi
Wśród krajów, które zamawiały wojskowe wersje Boeingów 707 znalazły się m.in.: USA, Brazylia, Chile, Włochy, Hiszpania i Arabia Saudyjska.
Boeing 707 - parametry odrzutowca
Poniżej przedstawiamy najważniejsze parametry samolotu:
- Rozpiętość skrzydeł - 44,42 m
- Długość - 46,61 m
- Masa własna - 66 406 kg
- Masa startowa - 151 320 kg
- Szerokość kadłuba - 3,76 m
- Wysokość - 12,93 m
- Prędkość przelotowa - 972 km/h
- Zasięg - 9 913 km
- Napęd - 4x Pratt & Whitney JT3C lub JT3D
Produkcja komercyjna samolotu zakończyła się w 1978 roku. Łącznie powstało 878 egzemplarzy tej maszyny w różnych wersjach. Ograniczona produkcja wersji wojskowych trwała aż do roku 1994.
Wśród największych odbiorców Boeinga 707 należy wymienić linie lotnicze: American Airlines (128), Trans World Airlines (127), Pan American World Airways (126), Northwest Airlines (49), Air France (38), Qantas (34), Lufthansa (31), British Airways (29), United Airlines (29), Continental Airlines (26).
Aktualnie w służbie pozostałej około 150 sztuk tej maszyny. W większości są to modele wojskowe.
Wypadki
Boeingi 707 brały udział w aż 241 wypadkach. Do najsłynniejszych należą:
- Katastrofa lotu American Airlines 1 (1 marca 1962 roku) - zginęło 95 osób.
- Katastrofa lotu PIA 740 (26 listopada 1979 roku) - zginęło 156 osób.
- Katastrofa lotu Pan Am 816 (22 lipca 1973 roku) - zginęło 78 osób.
- Katastrofa lotu Independent Air 1851 (8 lutego 1989 roku) - zginęły 144 osoby.
- Katastrofa lotu Korean Air 858 (29 listopada 1987 roku) - zginęło 115 osób.
Zobacz także: MiG-31. Rosjanie wciąż stawiają na te myśliwce. Maszyny biorą udział w nowej misji