Badania potwierdzają: brak snu jest powiązany z otyłością. Im mniej śpisz, tym bardziej tyjesz

Strona głównaBadania potwierdzają: brak snu jest powiązany z otyłością. Im mniej śpisz, tym bardziej tyjesz
24.08.2018 07:30
Badania potwierdzają: brak snu jest powiązany z otyłością. Im mniej śpisz, tym bardziej tyjesz
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Sen od dawna jest łączony z otyłością, ale to nie tylko podjadanie w nocy powoduje dodatkowe kilogramy. Naukowcy przeprowadzili solidne badanie, które potwierdziło związek pomiędzy kiepskiej jakości snem, a nadwagą.

Według ostatnich badań naukowców z Uniwersytetu w Uppsali, nieodpowiednia ilość snu wpływa na pogorszenie metabolizmu. Efektem tego jest zwiększenie się zdolności organizmu do magazynowania tłuszczu.

To kolejne odkrycie, które możemy zapisać do rosnących dowodów na to, jak niedosypianie wpływa na rytm zegara biologicznego, powodując masę problemów zdrowotnych. Niedawno ustalono także, że nieodpowiednią ilość snu należy odespać w weekend. Inaczej, niedosypianiem skracamy sobie życie o kilka lat. Nieodpowiednia ilość snu może zwiększać także ryzyko chorób serca a nawet cukrzycy.

"Funkcje snu są niezastąpione" - jak pisze w opracowaniu badań Jonahan Cedernaes, jeden z naukowców z Uniwersytetu w Uppsali.

Naukowcy wielokrotnie przeprowadzali badania nad powiązaniem braku snu, pracy na różne zmiany i ryzykiem otyłości oraz cukrzycy. Konkretnych przyczyn nie udało się jednak ustalić, gdyż są bardzo złożone i trudne do wyjaśnienia. Może chodzić o zakłócenie działania hormonów, które odpowiadają za kontrolę apetytu.

Osoby nie wykorzystujące pełnego potencjału snu, które śpią mniej, mają więcej czasu na jedzenie. Jednocześnie posiadają większe pobudki apetytu, niż osoby wysypiające się. A gwoździem do trumny w tej układance jest zmęczenie i mniejsza samokontrola nad pokusą spożywania niezdrowych pokarmów.

Już wcześniej, badania przeprowadzone przez Jonathana Cedernaesa i jego zespół wykazały, że nawet krótki okres zakłócenia snu powodował zwiększony apetyt i nadmiar kalorii.

Najnowsze badania dostarczyły kolejny dowód na to, że skrócony sen ma bezpośredni wpływ na metabolizm i pogorszenie równowagi między tkanką tłuszczową a masą mięśniową organizmu.

Nowe badania przeprowadzono na 15 zdrowych, wysportowanych ochotnikach. Uczestniczyli oni w dwóch eksperymentach - jednym po normalnie przespanej nocy i drugim, gdzie ledwo zmrużyli oczy. Podczas badań, stale monitorowano ilość tkanki tłuszczowej, masy mięśniowej oraz krew.

Skrócenie długości snu wpłynęło na tkankę tłuszczową. Doprowadzała ona do zmian w aktywności genów bezpośrednio związanych ze skłonnością do absorbowania lipidów (tłuszczy) oraz zmieniały proces proliferacji.

Zmiany zaobserwowano nie tylko w tkance tłuszczowej. W mięśniach osób badanych naukowcy dostrzegli sporą redukcję poziomu białek strukturalnych. Ich rolą jest utrzymanie i budowa masy mięśniowej. Wcześniej inne badania wykazały, że pracownicy 3-zmianowi, oraz ci, którzy po prostu śpią mniej, mają niższą masę mięśniową od pozostałych.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)