AW101 Merlin dla Marynarki Wojennej. Mogą zwalczać nawet okręty podwodne
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rozpoczął się ostatni etap procesu wdrażania śmigłowców AW101 Merlin w lotnictwie Marynarki Wojennej RP, przekazało Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych na platformie X (dawniej Twitter). Są to maszyny zamówione w 2019 r. z myślą o zwalczaniu okrętów podwodnych, misjach poszukiwawczo-ratunkowych i patrolowych. Przypominamy ich możliwości.
"W 44. Bazie Lotnictwa Morskiego na lotnisku w Darłowie odbyło się uroczyste rozpoczęcie procesu przyjmowania do eksploatacji w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej śmigłowców wielozadaniowych AW101" - poinformowało Dowództwo Generalne. Dodało też, że trzy z czterech zamówionych maszyn znajdują się już w Darłowie. Czwarta jest jeszcze w PZL Świdnik, a do Darłowa dotrze najprawdopodobniej na początku 2024 r.
Morskie śmigłowce AW101 Merlin dla Polski
Umowa na zakup czterech śmigłowców AW101 Merlin została zawarta w kwietniu 2019 r. z PZL-Świdnik. Jej wartość wynosiła 1,65 mld złotych brutto. Początkowo przewidywano, że dostawy maszyn zakończą się w 2022 r. Ostatecznie termin oddania śmigłowców nieco się wydłużył, a pierwszy egzemplarz dotarł do Polski w sierpniu. Merliny zastąpią dotychczas używane śmigłowce morskie Mi-14PŁ i PŁ/R. AW101 Merlin w przyszłości mają również trafić do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. MON planowało zamówić 22 takie maszyny, które pełniłyby rolę śmigłowców transportowych, razem z lżejszymi śmigłowcami wsparcia, czyli już zamówionymi 32 egzemplarzami AW149.
AgustaWestland AW101 to wielozadaniowe śmigłowce światowej klasy będące efektem współpracy włosko-brytyjskiej, które na stałe zagościły na wyposażeniu wielu armii świata i zostały sprawdzone w warunkach bojowych. Cechuje je przede wszystkim duży zasięg, wytrzymałość, a także wszechstronność, co pozwala na ich dostosowanie do pełnienia szerokiej gamy podstawowych i pobocznych ról. Eksperci pozytywnie oceniają tę konstrukcję, niektórzy mówią nawet, że są to jedne z najlepszych śmigłowców wojskowych w swojej klasie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
AW101 to spory śmigłowiec o długości 22.83 m i wysokości 6,66 m, napędzany trzema silnikami General Electric CT7-8E, co daje nie tylko dodatkową moc, ale sprawdza się w przypadku awarii jednego z urządzeń. Masa startowa AW101 wynosi 14,6 tony (dla porównania: dla Caracali jest to 11 t). Na jego pokładzie zmieści się załoga składająca się z dwóch-czterech osób, oraz - w zależności od wersji - nawet 38 pasażerów. Śmigłowiec może wzbijać się z prędkością 9,5 m/s i lecieć z prędkością przelotową ok. 277 km/. Jego maksymalny zasięg szacowany jest na 1 500 km.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski