AW101 Merlin dla Marynarki Wojennej. Mogą zwalczać nawet okręty podwodne
Rozpoczął się ostatni etap procesu wdrażania śmigłowc ów AW101 Merlin w lotnictwie Marynarki Wojennej RP, przekazało Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych na platformie X (dawniej Twitter). Są to maszyny zamówione w 2019 r. z myślą o zwalczaniu okrętów podwodnych, misjach poszukiwawczo-ratunkowych i patrolowych. Przypominamy ich możliwości.
"W 44. Bazie Lotnictwa Morskiego na lotnisku w Darłowie odbyło się uroczyste rozpoczęcie procesu przyjmowania do eksploatacji w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej śmigłowców wielozadaniowych AW101" - poinformowało Dowództwo Generalne. Dodało też, że trzy z czterech zamówionych maszyn znajdują się już w Darłowie. Czwarta jest jeszcze w PZL Świdnik, a do Darłowa dotrze najprawdopodobniej na początku 2024 r.
Morskie śmigłowce AW101 Merlin dla Polski
Umowa na zakup czterech śmigłowców AW101 Merlin została zawarta w kwietniu 2019 r. z PZL-Świdnik. Jej wartość wynosiła 1,65 mld złotych brutto. Początkowo przewidywano, że dostawy maszyn zakończą się w 2022 r. Ostatecznie termin oddania śmigłowców nieco się wydłużył, a pierwszy egzemplarz dotarł do Polski w sierpniu. Merliny zastąpią dotychczas używane śmigłowce morskie Mi-14PŁ i PŁ/R. AW101 Merlin w przyszłości mają również trafić do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. MON planowało zamówić 22 takie maszyny, które pełniłyby rolę śmigłowców transportowych, razem z lżejszymi śmigłowcami wsparcia, czyli już zamówionymi 32 egzemplarzami AW149.
AgustaWestland AW101 to wielozadaniowe śmigłowce światowej klasy będące efektem współpracy włosko-brytyjskiej, które na stałe zagościły na wyposażeniu wielu armii świata i zostały sprawdzone w warunkach bojowych. Cechuje je przede wszystkim duży zasięg, wytrzymałość, a także wszechstronność, co pozwala na ich dostosowanie do pełnienia szerokiej gamy podstawowych i pobocznych ról. Eksperci pozytywnie oceniają tę konstrukcję, niektórzy mówią nawet, że są to jedne z najlepszych śmigłowców wojskowych w swojej klasie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
ZOBACZ TAKŻE: F-22 Raptor supernowoczesne myśliwce USA w Polsce
AW101 to spory śmigłowiec o długości 22.83 m i wysokości 6,66 m, napędzany trzema silnikami General Electric CT7-8E, co daje nie tylko dodatkową moc, ale sprawdza się w przypadku awarii jednego z urządzeń. Masa startowa AW101 wynosi 14,6 tony (dla porównania: dla Caracali jest to 11 t). Na jego pokładzie zmieści się załoga składająca się z dwóch-czterech osób, oraz - w zależności od wersji - nawet 38 pasażerów. Śmigłowiec może wzbijać się z prędkością 9,5 m/s i lecieć z prędkością przelotową ok. 277 km/. Jego maksymalny zasięg szacowany jest na 1 500 km.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski