Asteroida w pobliżu Ziemi. Zauważył ją polski astronom

Asteroida w pobliżu Ziemi. Zauważył ją polski astronom
Źródło zdjęć: © Getty Images | Tobias Roetsch
Adam Gaafar
25.11.2021 18:42

Polski astronom Kacper Wierzchoś, prowadzący obserwacje w ramach projektu Catalina Sky Survey, odkrył asteroidę sklasyfikowaną jako potencjalnie niebezpieczną (PHA). Naukowcy podkreślają, że w najbliższym czasie nie zagraża ona Ziemi.

Catalina Sky Survey (CSS) to projekt finansowany przez amerykańską agencję kosmiczną NASA. Jego celem jest wykrywanie i śledzenie obiektów bliskich Ziemi (NEO), oraz potencjalnie niebezpiecznych asteroid (PHA).

Odkrycie Polaka

Do pierwszej kategorii zaliczają się asteroidy, komety i meteoryty, których orbity przechodzą blisko orbity naszej planety. Zgodnie z przyjętym kryterium, obiekt zostaje uznany za NEO, jeśli orbituje w odległości mniejszej niż 1,3 jednostki astronomicznej od Słońca (ok. 194,5 mln km). Do PHA zalicza się z kolei asteroidy, których średnica wynosi minimum 140 m i zbliżają się one do Ziemi na odległość mniejszą niż 7,5 mln km.

Jeden z takich obiektów, oznaczony jako 2021 VN22, został dostrzeżony 13 listopada b.r. przez polskiego astronoma Kacpra Wierzchosia, który pracuje na co dzień w obserwatorium Mount Lemmon w Arizonie (USA). Jak informuje serwis TVP Nauka, asteroida może mieć średnicę od 136 do 303 metrów i okrąża Słońce, przecinając orbity Wenus i Ziemi. Na profilu Catalina Sky Survey na Facebooku zaznaczono, że w najbliższym czasie obiekt odkryty przez Wierzchosia nie stanowi zagrożenia dla naszej planety.

Polski astronom w USA

Kacper Wierzchoś urodził się w 1988 roku w Lublinie. Jak pisaliśmy na łamach WP Tech, przed miesiącem udało mu się zaobserwować kometę okresową, która przeleciała w pobliżu Słońca w odległości 360 mln km. Obiekt nazwany P/2021 U1 (Wierzchoś) powróci do naszego układu za 25 lat. Była to trzecia kometa odkryta przez polskiego astronoma. Wierzchoś używa do swoich obserwacji półtorametrowego teleskopu.

Naukowiec ma też na swoim koncie odkrycie tzw. Małego Księżyca - asteroidy, która od kilku lat krążyła wokół Ziemi, dopóki nie uwolniła się spod działania jej grawitacji. Polak dokonał tej obserwacji wraz z astronomem Theodorem Pruynem. Wierzchoś uczestniczy w projekcie Catalina Sky Survey.